Verkstan

tips på Ritningsprogram

8 inlägg 7822 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tips på Ritningsprogram

Yrttivaara44  
#349802 Hejsan jag håller på att bygga lite stålkonstruktioner å transportband mm till ett sågverk. Så jag undrar om någon vet vart man kan hitta på nätet ett ritningsprogram helst som man kan rita i 3D. Är inte så noga med en massa inveklade finnesser.. vill få ner på ett papper från huvet :)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: tips på Ritningsprogram

Fredrik Reuter  
#349803 Hej,
Har du testat Sketchup?
Jag har testat det lite i somras, det fungerar säkert bra, men jag hade inte tiden att sätt mig in i det.

Var skapligt duktig en gång i tiden på 2D CAD så jag försökte börja i 2D och extrudera till 3D senare, det funkade, men som sagt, det finns för lite tid! :lol:

http://www.sketchup.com/

Användarvisningsbild

Re: tips på Ritningsprogram

Vardon  
#349808 Fast el.

Egentligen ett elritningsprogram men en kraftfull cadmotor i botten. Inte så mycket 3d men går att importera från sketchup.

Finns gratis demo att ladda ner dock kan de vara problem att skriva ut och ev spara. Dock en trevlig CAD i botten som inte kostar så mycket. Vill man rita el är det suveränt.

Www.pkdata.se

Användarvisningsbild

Re: tips på Ritningsprogram

Esignman  
#349813 Sketch up hade jag valt också. Grymt lätt att komma igång och det blir helt ok resultat.

Avatar Fallback

Re: tips på Ritningsprogram

axwell  
#349837 Jag är själv alldeles för bortkommen på 3-D, min granne som behärskar det kör med det här.

http://www.solidworks.com/sw/resources/ ... mktid=2129

2-D räcker gott och väl åt mig. :oops:

Ett kostnadsfritt program .

Användarvisningsbild

Re: tips på Ritningsprogram

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349841 Auto-cad från Autodesk.
Där har du verktyget

Avatar Fallback

Re: tips på Ritningsprogram

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349886 jag kör ett som heter innovate från solidmakarna
ritade ett sågverk redan första dagarna jag testade det
sågverket byggde jag och har kört iväg många kubik spån till skogs

Användarvisningsbild

Re: tips på Ritningsprogram

Seb macahan  
#349894 När vi höll på med elritninga (kretskort) körde vi autocad och Microsoft Visio2000. Det senare är betydligt billigare än A-cad. Idag ritar jag allt i sketchup. Det är för dyra licenser på de andra när man inte har cad som enda livnäring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).