Skogsekonomi

Bokföring för skogsägare i mobilen

15 inlägg 9406 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokföring för skogsägare i mobilen

Fredrik Reuter  
#346361 LRF Konsult släpper nu ett paket - Digital Skogsägare, där man för 399 kr/mån exkl moms får en app och kan sköta sin skogsekonomi i telefonen.

All information om din och skogsfastigheten ekonomi sparas på internet och man kan, så klart, mycket enkelt kontakta en skogsekonom på LRF Konsult som snabbt kan sätta in sig i siffrorna och hjälpa till med ex skattefrågor eller deklaration.

Du kan läsa mer om paketet här:

http://www.lrfkonsult.se/Din-verksamhet ... anguage=sv



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346474 ATL tar upp nyheten http://www.atl.nu/skog/sk-t-skogen-i-mobilen
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348248 Även Skogsland tar nu upp denna nyhet http://www.lantbruk.com/skog/digital-tj ... ar-agandet
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Camwood  
#348374 Alla seriösa företagare med ambitioner kommer att märka att det inte räcker att sköta ett företag med MOBILEN!!
Men jag vet inte vad gränsen går ? 300 eller 700 verifikationer per år ?

Avatar Fallback

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Chuck Norris  
#348405 Fast de allra flesta skogsägare kanske inte har så stora ambitioner :lol: när de bokför sina 30 verifikationer.

Användarvisningsbild

LRF Digital Skogsägare???

traktorz  
#393112 → Är det någon som hoppat på LRF Digital Skogsägare?
→ Vad är era erfarenheter?
→ Är det flexibelt nog?
→ Duger det till något mer än lek, eller måste en omfattande handpåläggning till, med onödigt dubbelarbete som följd, för att så småningom resultera i ett användbart bokslut.

Kommer knappast att göra bokföringen i mobilen - det är för jippobetonat - om man nu ens har en smart telefon, det är för pilligt med en liten skärm, och skulle kunna medföra ändringar på varje konteringsrad om man är skakig på handen efter en dag i skogen.

Att fota kvitton vet jag inte är så lyckat, ofta behöver de olika kvittona konteras medelst en bokföringsorder på olika konton, det kan vara arbets- och skyddskläder, kostnader för olika arbetsmaskiner (sågar, traktor, fyrhjuling), mm. Fast det kanske är overkill att specificera på många olika konton som vi gör nu?

Skall i alla fall testa "Digital skogsägare" i ett par månader för innevarande bokföringsår.
Det brukar bli en bra bit över 200 verifikationer per år för oss, vilket vi hittills lägger in i programmet Visma Admin 200. Har där en egen modifierad kontoplan, baserad på BAS201x.

Vi är två delägare till några jord- och skogsfastigheter, samt hyr även ut en privatbostad. Privatbostaden skulle kanske kunna helt plockas ut ur näringsredovisningen. Intäkter är huvudsakligen jaktarrenden, utbetalningsplaner från ett flertal skogsbolag, samt virkeslikvider från skogsägarföreningen. Utbetalningarna är individuella och löper med olika periodicitet. Egna insättningar till rörelsen varierar individuellt och opportunistiskt i mån av de momentana likviditetsbehoven. Rörelsen har en avskrivningsplan för de större inköpen. In- och utgående moms redovisas individuellt, eftersom åtminstone den utgående momsen varierar pga. olika utbetalningsplaner för skogslikviderna.

De listade fördelarna - enligt LRF:
► Prova verktyget Enkel Bokföring gratis i 30 dagar.
(Är du medlem i LRF Provar du gratis i 60 dagar)
► Bokför kvitton snabbt och enkelt genom att fota dem med mobilen.
► Ställ frågor direkt till din rådgivare på LRF Konsult.
► Bokslut och Deklaration en gång per år ingår.
► Fast pris 399 kr/månad exkl. moms.

Bild


Ref:
♦ Paket Digital Skogsägare
http://www.lrfkonsult.se/digitalskogsagare/

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Fredrik Reuter  
#393149 Hej,
Håller med Traktorz, det vore intressant att höra feedback från de som testat detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: LRF Digital Skogsägare???

HasseP  
#416547 Är det någon som provat detta erbjudande?
Ska på möte angående Digital skogsägare hos LRF nu på torsdag.
Vore intressant att höra några kommentarer om det är bra eller dåligt.


traktorz skrev:→ Är det någon som hoppat på LRF Digital Skogsägare?
→ Vad är era erfarenheter?
→ Är det flexibelt nog?
→ Duger det till något mer än lek, eller måste en omfattande handpåläggning till, med onödigt dubbelarbete som följd, för att så småningom resultera i ett användbart bokslut.

Kommer knappast att göra bokföringen i mobilen - det är för jippobetonat - om man nu ens har en smart telefon, det är för pilligt med en liten skärm, och skulle kunna medföra ändringar på varje konteringsrad om man är skakig på handen efter en dag i skogen.

Att fota kvitton vet jag inte är så lyckat, ofta behöver de olika kvittona konteras medelst en bokföringsorder på olika konton, det kan vara arbets- och skyddskläder, kostnader för olika arbetsmaskiner (sågar, traktor, fyrhjuling), mm. Fast det kanske är overkill att specificera på många olika konton som vi gör nu?

Skall i alla fall testa "Digital skogsägare" i ett par månader för innevarande bokföringsår.
Det brukar bli en bra bit över 200 verifikationer per år för oss, vilket vi hittills lägger in i programmet Visma Admin 200. Har där en egen modifierad kontoplan, baserad på BAS201x.

Vi är två delägare till några jord- och skogsfastigheter, samt hyr även ut en privatbostad. Privatbostaden skulle kanske kunna helt plockas ut ur näringsredovisningen. Intäkter är huvudsakligen jaktarrenden, utbetalningsplaner från ett flertal skogsbolag, samt virkeslikvider från skogsägarföreningen. Utbetalningarna är individuella och löper med olika periodicitet. Egna insättningar till rörelsen varierar individuellt och opportunistiskt i mån av de momentana likviditetsbehoven. Rörelsen har en avskrivningsplan för de större inköpen. In- och utgående moms redovisas individuellt, eftersom åtminstone den utgående momsen varierar pga. olika utbetalningsplaner för skogslikviderna.

De listade fördelarna - enligt LRF:
► Prova verktyget Enkel Bokföring gratis i 30 dagar.
(Är du medlem i LRF Provar du gratis i 60 dagar)
► Bokför kvitton snabbt och enkelt genom att fota dem med mobilen.
► Ställ frågor direkt till din rådgivare på LRF Konsult.
► Bokslut och Deklaration en gång per år ingår.
► Fast pris 399 kr/månad exkl. moms.

Bild


Ref:
♦ Paket Digital Skogsägare
http://www.lrfkonsult.se/digitalskogsagare/

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416558 Kör själv med fortnox, vilket jag tror att denna bokföringstjänst baserar sig på.

Har använt den i ett år och är väldigt nöjd med den, enkelt att lägga in fakturor/kvitton samt att man får fram diverse rapporter på ett smidigt sätt! en stor fördel när det är molnbaserat är att man kan använda den på den närmaste datorn. Just nu sitter man och väntar och hoppas att de får till bättre samarbete med bankerna så att betalningsspecifiktationer går direkt in i programmet så det blir än mer förenklat!

Om denna bokföringstjänst vet jag dock inget om, möjligtvis något förenklad jämfört med fortnox.

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

HasseP  
#416586 Tack för svaret @SkogsGotte, men det borde väl ändå finnas någon här som använder sig av LRF digital skogsägare..?

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416587 Nej. med mina 50 +- några verifikationer om året så går det inte, ger en kostnad på kr.95,76 per verifikation (50) dyrare än vad kvittot är på en del gånger.... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

svampbob  
#416599 Jag tittade på filmen om digital skogsägare och tycker att det verkar vettigt. Jag tror att priset 400 kr/mån avskräcker många trots att bokslut och deklaration ingår i priset.

Jag var själv igår hos LRF och gjorde klart bokslutet och det lär nog kosta mig 15-20 kkr.

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416605 På den lilla fastighet man själv äger så blir det bara 5-10 verifikationer per år och jag håller med andra här att priset blir för högt med tjänsten som LRF erbjuder. Har man däremot en större verksamhet tror jag att det verkligen kan vara värt det!

Användarvisningsbild

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

HasseP  
#416630 Tack för alla svar!
Antalet verifikationer är jag inte orolig för, däremot om det övriga är värt att betala 399:-/mån för. Vore intressant att höra om någon använder sig av deras e-tjänst. 399:-x12 låter väl iochförsig inte så farligt för en deklaration.

Avatar Fallback

Re: Bokföring för skogsägare i mobilen

Trolle_T  
#692610 Det har nu gått några år sedan LRF Konsult numera Ludvig & C lanserade tjänsten med bokföring i mobilen. Vad har hänt? Än ni nöjd med tjänsten? Finns det andra aktörer som erbjuder samma tjänst, enkel bokföring i mobilen/plattan & datorn?
Själv fått tips på Bokio https://www.bokio.se/ då jag precis startat enskild firma då jag tagit över föräldragården i Hälsingland. Vad bör jag tänka på gällande Bokföring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).