Skördare

Kan skördare fälla nära elledningar?

4 inlägg 2807 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan skördare fälla nära elledningar?

Kroken3  
#346256 Hej,
Skulle man kunna få en skördare att rensa längs vägen i ett fritidshusområde med el och teleledningar i närheten? Träden är tall, björk, gran och någon enstaka ek. Träden har brösthöjdsdiameter runt 30 - 50 cm. Vägföreningen behöver rensa två meter in från vägen samt gallra våra allmänningar så skördare vore toppen.

Känner ni till någon entreprenör i närheten av Värmdö?

Tacksam för synpunkter, kommentarer och svar
/Christina



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skördare fälla nära elledningar?

Fredrik Reuter  
#346259 Hej,
Det beror lite på hur det ser ut, men visst, det går i de flesta fall.
Det är ju lite av typen specialhuggning så det kanske inte går att köra på vanligt avverkningspris, sedan kanske det tillkommer ersättning för ev vägkontroll och manuellhuggare om det är riktigt tufft och risken finns att det kan gå snett.

Enklast är att höra med någon virkesköpare i närheten och de kommer ut med er och går igenom det hela.

Avatar Fallback

Re: Kan skördare fälla nära elledningar?

Uffe321  
#346272 Jag råkade tidigare idag titta på http://www.tradplockaren.com/ ett Värmdöföretag, ett litet tips, (men jag har ingen koppling eller erfarenhet av företaget).

Användarvisningsbild

Re: Kan skördare fälla nära elledningar?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346277
Uffe321 skrev:Jag råkade tidigare idag titta på http://www.tradplockaren.com/ ett Värmdöföretag, ett litet tips, (men jag har ingen koppling eller erfarenhet av företaget).


Jo jag har anlitat en annan sådan kranbil. Fungerade bra, smidigt när man kan lasta på flaket. Det gäller att det är bra bärighet om man kommer utanför vägarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).