Traktorer och processorer

Markberedare....

25 inlägg 13965 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25570 Vet ej vart ja ska lägga denna frågan men det hör ju till viss del hit...

jag har tagit åt mej att markbereda ett antal små fröställningar å nått kalhygge, i snitt ligger dom på runt 1 ha st, hade tänkt göra det med min 5 tons minigrävare men det är en bit in i skogen å det gar ju inte direkt fort att larva i skogen, satt å kikade lite på aggregat till traktorn å undrar lite hur det funkar om nån har erfarenhet av några sådana, jag har ju tillå me sett att det finns aggregat till typ järnhästen å sådan maskiner, hur funkar det? dom enklaste typ dom nedan kan man ju med enkelhet smida ihop själv... va tror ni?


Bild


Moheda har nån liknande modell å sen fanns det nån skogs stjärna förr....



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25590 Jag har kört ett 10 tal hektar hemma med en Moheda för några år sen och de blev bra resultat, fast de är jobbigt att köra rakt fram över allt som finns på ett hygge med en traktor :roll:
Dels körde jag med en BM650 med kedjor och dels med Valmet805 utan.

På de aggregatet som jag lånade satt det timer till elventilen så höll jag samma fart som blev fläckarna lika långa.
Hände ibland att tänderna fastnade i en stubbe/rot/sten och då stod man där o spekade till timern löste beredaren :wink:

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56339 Tar upp frågan igen, har nu fått flera förfrågningar om små markberedningar, förra årets klarades av med minigrävaren men på de ja fått nu känns det som att det skulle vara bättre att köra me traktorn...
så är det nån som har erfarenhet av traktor drivna beredare?... Ja hörde av en, som sett ett hembygge där killen tagit en bakaxel från en ford transit av äldre modell å svetsat på "skovlar" på fälgarna, sen ett drag på det, så kopplade han hydrauliken till bromsarna på axeln å åkte å bromsa transit axeln, släppte, bromsade osv med spaken... har inte sett detta själv, va tror ni? skulle det funka?...

Å hur funkar egentligen dom "stora" markberedarna, antar att det är hyd motorer som driver hjulen på en harv, men hur funkar högläggare? är det nått som "bromsar" själva skoveln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare....

corvette87  
#56347 det här skrotet svetsade jag ihop en kväll :mrgreen:
funkar hyfsat, men den har ingen mekanik,

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56397 Ja har nått liknande själv, en stenryckare har ja för mej att det var, den är fabrikstillverkad iaf... men det är automatiken man är ute efter till viss del....

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare....

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56497 Du skulle kanske testa att få tag i ett gammalt bräcke fläckmarkberedningsagg. Enkel konstruktion och går inte så tungt att dra. Riven styrs av hjul. Dvs. riven snurrar långsammare än hjulen på agget.

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57021
nutte skrev:

Bild



En kompis till mig påstod att en bekant hade dratt sönder sina lyftarmar med ett sånt här aggregat :???: Men jag vet inte hur mycket sanning det låt i den historien :roll:

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57037
John.S skrev:
nutte skrev:

Bild



En kompis till mig påstod att en bekant hade dratt sönder sina lyftarmar med ett sånt här aggregat :???: Men jag vet inte hur mycket sanning det låt i den historien :roll:


Ja har markberett med en sten harry tror ja den hette idag å igår, ser lika ut som hemma bygget som finns ovan, samma princip iaf, å ja ryckte sönder lyftarmarna igår å fick laga under förmiddan så kunde ja köra klart på em.... Bygger ja ngn typ av beredare så blir det nog att fästa den i draget istället, det måste hålla bättre inbillar ja mej iaf... när den satt i lyft armarna så gäller det att verkligen åka rakt fram så det inte blir brytningar i sidled på lyftarmarna, å det är inte lätt me traktor, man får ju slingra sej mellan stubbar å stenar....

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare....

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57070
nutte skrev: Ja hörde av en, som sett ett hembygge där killen tagit en bakaxel från en ford transit av äldre modell å svetsat på "skovlar" på fälgarna, sen ett drag på det, så kopplade han hydrauliken till bromsarna på axeln å åkte å bromsa transit axeln, släppte, bromsade osv med spaken... har inte sett detta själv, va tror ni? skulle det funka?...

Varför inte sätta på en kraftöverföringsaxel? Då går ju fordaxeln baklänges och har man bra snurr, och inte allt för stora skovlar, så borde det inte stoppa traktorn.

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

Robertberg  
#57256 http://www.kvd.se/index.php?page=/objek ... regat.html


Kööööp!

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64289
nutte skrev:Ja har nått liknande själv, en stenryckare har ja för mej att det var, den är fabrikstillverkad iaf... men det är automatiken man är ute efter till viss del....


Du kan inte tänka dej sälja den? Jag skulle behövt en sån

Användarvisningsbild

Re: Markberedare....

Elias  
#64297 Ett asånt där aggregat bakpå traktorn funkar kanon. Vi har ett sånt där de sålde på kvd. Har funkar bra till de hektar skog vi markberedde sist. Ingenting har gått sönder eller liknande.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64301
Emil N skrev:
nutte skrev:Ja har nått liknande själv, en stenryckare har ja för mej att det var, den är fabrikstillverkad iaf... men det är automatiken man är ute efter till viss del....


Du kan inte tänka dej sälja den? Jag skulle behövt en sån



Den heter nått i stil me lilla harri kom ja på nu...
men Ja vet faktiskt inte om ja vill sälja den, den funkar faktiskt bra till att dra upp mindre stubbar å stenar som sagt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare....

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64304
nutte skrev:
Emil N skrev:
nutte skrev:Ja har nått liknande själv, en stenryckare har ja för mej att det var, den är fabrikstillverkad iaf... men det är automatiken man är ute efter till viss del....


Du kan inte tänka dej sälja den? Jag skulle behövt en sån



Den heter nått i stil me lilla harri kom ja på nu...
men Ja vet faktiskt inte om ja vill sälja den, den funkar faktiskt bra till att dra upp mindre stubbar å stenar som sagt...


Du kan inte ta en bild på den och lägga upp så kanske man kan smida till något liknande själv?

Avatar Fallback

Re: Markberedare....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64314 Den heter nått i stil me lilla harri kom ja på nu...
men Ja vet faktiskt inte om ja vill sälja den, den funkar faktiskt bra till att dra upp mindre stubbar å stenar som sagt...[/quote]

Du kan inte ta en bild på den och lägga upp så kanske man kan smida till något liknande själv?[/quote]


det kan ja göra, bara ja kommer ihåg det :lol: Men ska försöka

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).