Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Extra hydraulik till Kubota B5100

3 inlägg 2419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra hydraulik till Kubota B5100

Rolfnilsson400  
#343073 Hej
Jag har en Kubota B5100DP som jag funderar på att utrusta med en extra hydraulpump så jag slipper ett extra hydraulaggregat till min Avestavagn.
Nu till mitt problem: motorn har i framänden ett uttag på vevaxeln med en mycket udda koppling 27mm (ytterdiameter) med 22 splines.
Denna koppling verkar vara helt utdöd.
Finns det någon som har bra förslag på lösning hur jag ansluter en 8cc grupp2 pump i fronten.



   TS
Avatar Fallback

Re: Extra hydraulik till Kubota B5100

Pabene  
#343103 Hej!
Jag tror du kan få tillverkat en adapter eller helst en "knuthalva" som passar direkt på din splines. (Man kan göra en avgjutning på din splinesaxel (gips) som en mek. verkstad kan jobba från.) Du bör ha en mellanaxel med knutar i båda ändar för att driva pumpen så att inga andra krafter än vridmoment påverkar pump och motor.

Användarvisningsbild

Re: Extra hydraulik till Kubota B5100

Lajodi  
#343106 Hej,

Jag lät göra ett liknande jobb hos en firma här i Stockholm som blev bra och kostnadseffektivt. Helfer heter dom och finns i Tyresö. Att fräsa om splines på en koppling för att passa en annan axel kostade en dryg tusenlapp vill jag minnas.

Lycka till!


Antennvägen 12, 135 48 TYRESÖ
Tel: 08-712 30 06, fax: 08-712 59 11
www.helfer.se splines@helfer.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).