Små skogsmaskiner och övriga maskiner

KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

8 inlägg 3789 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

trondsenti  
#342987 Hei dere.

Jeg har som noen allerede fått med seg bestilt en flishugger av typen Mus-Max XL9Z.
Denne kan kjøpes med kran ferdig montert, men til en altfor høy pris.
Det kan kun velges i Palfinger til en pris av 336.000kr

Derfor ønsker jeg å kjøpe kran selv og montere den selv.
Men hvilken? Har i dag god erfaring med Weimer, men der sitter ikke støttelabbene på selve krana.

Kranen må oppfylle følgende kriterier:
* Minst 7m lang.
* Vinsj på minst 2tonn
* støttelabber på selve krana
* Høy løftekapasitet, må ha en sterk kran.
* Trådløs styring av krana.

Hvilke alternativer finnes?


Senast redigerad av trondsenti tis 22 sep 2015, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

stegmaster  
#342989 Tja, kronos 5000 serien ser ut og fylle dine kriterier, med rekkevidde helt opp til 9,8m.
Men om den blir billigere en Palfinger kranen er vel et annet spørsmål??
Tror en så stor kran som du antyder med vinch, radiostyring og støtteben, kommer bli dyr uansett vilket merke du finner.

http://www.kronos.fi/sv/products/kronos-5000-serien

Edit, Ser ut som støttebena sitter på Jake festet og ikke på selve kranen.
Tror knappt det finnes så store kraner med støtteben direkte på kranen, då flera av disse kranen sitter på vogner som ikke har støtteben i det hele tatt.
Og har de støtteben, sitter vel disse vanligvis på vogna.

Min Farmi 4067 har støttebena direkta på kranen(slik at den kan monteres i 3 pkt ), men den faller jo helt igjenom på dine krav om 8m( 6,7m) og sterk (er ikke sterkere enn den må være).
Ser dog at den brukes på Farmi`s sine mindre flishuggere.
Men tror selv denne realtivt billige kranen skulle bli ganske dyr med vinch och radiostyring.
Tror selve krana koster ca 100tkr + 20tkr vinch+ 70tkr radiostyring= 190tkr, og dette for en billig kran med kun 6,7m rekkevidde og ingen proffmodell.
Å få tak i en proffkran med 8m rekkevidde, støtteben, radiostyring, tror jeg uansett vil landet på minst 300tkr.
Senast redigerad av stegmaster tis 22 sep 2015, 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

trondsenti  
#342991 Joda, dyrt blir det nok!
Men hvis man ser på Weimer skogsvogna mi som har en 7,2m kran som løfter hele 540kg på strak arm, så kostet hele ekvipasjen meg 165K, inkl vinsj. Weimer har også ei 8,3m kran, men da uten støttelabber på selve kranen.

Hadde håpet å ligge på rundt 150K for kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

stegmaster  
#342995 Jo vi får se vilke tips som kommer fra andre her.
Men husk at det er kranen som koster penger. (og spesielt om støttebena også sitter på den)
Som en selger en gang sa til meg en gang, at når du kjøper en tømmervogn får du nesten vogna på kjøpet.
Om jeg kjøpte kranen "løst", ville den bli nesten like dyr som vogn og kran.

Användarvisningsbild

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

stegmaster  
#342996 Tittet innom på mus-max sine hjemmesider, og etter det jag kan se sitter det en kesla kran(med støtteben) på nederste bilde. :???:

http://www.mus-max.at/index.php?option= ... 58&lang=en

Avatar Fallback

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

trondsenti  
#342997 Da er den ettermontert av kunden selv... Leverandøren vil ikke selge annet enn Palfinger.

Men Kesla er et godt alternativ. Evt få laget braketter til støttelabber på kranbasen slik at en ikke er avhengig av labber på selve krana.

   TS
Avatar Fallback

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

mikael_s  
#342998 Att få ett stativ med stödben tillverkat kan väl inte vara så svårt/dyrt? Så är du ju fri att välja kran sedan.

Vad gäller kran vet jag inte, kör på Weimer om du gillar dem. Cranab för dyra?

Avatar Fallback

Re: KJØPSHJELP, KRAN til flishuggeren.

trondsenti  
#342999 Ja det er det jeg også tenker... Få dit braketter til støttelabber.
Kan også klare meg med ei Weimer 7,2 slik som jeg har nå... Da har jeg ei reservekran om uhellet skulle være ute.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).