Verkstan

Felsökning!

26 inlägg 11045 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felsökning!

machonisti  
#342385 Problembeskrivning:

Dieselmotor Deutz 6:a i en gammal Poclain. Den startade fint och rörde sig helt enligt önskad manöver. Efter ca en minut i rörelse märks en ojämn gång som bara blir värre. Det slutar med att maskineländet stannar mitt på gården.
Har inte kört maskinen mer än ett par tre timmar under min ägo.

Luftar och grejar, får den att gå ojämnt med gasen i botten av och till ca 15 minuter (tror att den äter luft).

Undersöker noggrannare och ser rätt mycket skräp i förfiltret. Putsar filterhus och förfilter. Luftar och öppnar och svär och luftar och oj oj oj.

Måste börja koncentrera mig nu....

Tar en sekvens i taget...

Märker att bränslefiltret inte släpper genom någonting!


Titta noggrant i gängan så ser ni att filtermassan kollapsat.

Tänkte att det är bäst att fortsätta.


Banjon är proppad fastän det inte syns. Överallt fullt med fiber, även filterhuset var totalt igenproppat.

Fick igång motorn ikväll men den har en märklig egenskap. Den svajar med varven precis som när regulatorn inte fungerar.
Annars verkar motorn gå hyggligt ingen grym rök och styrkan är ok.
Frågan till forumet: Löns det att demontera bränslepump och spridare för genomgång eller chansa. Maskinen är inte värdefull men motorn verkar ok.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

Lindqvist  
#342392 Masconisti börja från tanken och handpumpen sug för att få början om det behövs primärsidan först sedan sekundärsidan.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342394 Har gjort så.
Motorn går.
Svajande varvtal upp mot uppskattningsvis 2000 rpm.
Kan filtermassan gått fram till insprutningspumpen?
OBS! bränslefiltret har släppt sin fibermassa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

Erre  
#342397 Finns nog tyvärr risk för filtermassa i hela systemet. Jobba dig avigt istället med tryckluft. Blås rent så mycket du kan vad gäller spridarerör, ledningar. Demontera det du kan och leta och gör rent.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342400 Skit! just det arbetet som jag tänkte slippa undan, lat som jag är.

Vad kan i värsta fall hända ifall jag skippar rengöringen och bara kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

Erre  
#342402 Skulle tro taskig motorgång eller rent av en motor som inte går.
Tappar du någon/några insprutare så är det snart inte mycket att hurra för. Antingen proppen sitter i pumpen, rören eller i spridarspetsarna.

Jäkla oflax!!!

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342406
Erre skrev:Skulle tro taskig motorgång eller rent av en motor som inte går.
Tappar du någon/några insprutare så är det snart inte mycket att hurra för. Antingen proppen sitter i pumpen, rören eller i spridarspetsarna.

Jäkla oflax!!!

Tycker jag med. Första gången jag sett totalt filterras kan ju inte vara allmänt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342415 Finns det nån lämplig bränsletillsats att hiva i tanken, eller kanske bara 2dl tvåtaktsolja i tanken för smörjning av pump osv?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

Lindqvist  
#342432 Har stopparen gått ordentligt i retur av alltså vajaren halkat tex. Kan vara bara parafin också som syns.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342736 Värre än så, filtret har rasat. Vart finns luddet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning!

tallen100  
#342752 undrar om det inte sitter en sil/filter i änden på pumpen där dieseln går in?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342765 Försökte starta f-nskapet i fredags. Då uppenbarade sig ännu en åkomma. Ingen reaktion på startknappen. Började felsökningen genom att lyfta panelen. En stund senare slog det blåeld runt händerna.
Såja, lugn nu....

Efter några timmars svärande fick jag tag på matningen och kunde skicka ström till startmotorn.

Gissa om nåt hände?

Hämtade äldsta sonen som fick agera knapptryckare. Ingen ström till startmotorn alltså ledningsbrott!
Började följa ledningen och hittade ett ställe att kanske kunna mäta, plötsligt snurrade motorn runt.
Jippii, ett fel som korrigerade sig själv.

Men inte startade tyskeländet inte.

Troligen är insprutningspumpen igensatt. Tog loss alla spridarrör och satte sonen som knapptryckare. Mycket dålig funktion, från ettan och sexan kom några droppar men de 4 i mitten verkade torra.
Nån sil i pumpen har jag inte hittat, i alla fall inte än.

Konklusion: Ut och jobba mellan regnskurarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342766 Ringt runt och funderat på det skedda. Bland annat till Lindqvist. Hittills har ingen vart med om att ett bränslefilter kollapsat. Filtret är märkt Claas.
Måste undersöka det och dela infon med skogsforum. Har någon annan varit med om nåt dylikt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning!

machonisti  
#342988 Nu går den igen!

Felet satt mellan ryggstödet och ratte.... oops, finns ingen ratt.

Stopparen låg delvis i, pga en fullagning. En helt vanlig ståltråd som skall vara på ett visst sätt, enkelt va :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning!

tallen100  
#343000 Bra det löste sej, är det inte elektronik som krånglar så är det ståltråd. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).