Skogsröjning

risk för älgskador ?

4 inlägg 3339 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

risk för älgskador ?

risarn  
#341197 har ett fint parti tallungskog i 2-3 meters höjd,ett fåtal tallar är nafsade av älg..dock är det en hel del löv som borde röjas bort och lite vargtallar...jag har fått för mej att en tät tallungskog med löv gör att älgen stannar mer gärna där än om allt löv är borttaget...samtidgt är jag rädd att ställa isär tallarna och att de sen blir betade...vad är er erfarenhet ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: risk för älgskador ?

masjäveln  
#341199 Min erfarenhet är att där löv och tall står tätt är det hårdare betat.Jag röjer bort allt löv men sparar alla betade tallar. Dock lämnar jag kanterna orörda i ett försök att styra älgen dit.....den som lever får se om det är rätt metod

Avatar Fallback

Re: risk för älgskador ?

isteskog  
#341200 Röj i två omgångar, först bort med det mesta av lövet(älgmagnet), vänta sen tills tallarna kommit upp i 4m höjd. Röj då till produktionsförband. Funkar hos mig iaf :smile:

Användarvisningsbild

Re: risk för älgskador ?

Erre  
#341202
isteskog skrev:Röj i två omgångar, först bort med det mesta av lövet(älgmagnet), vänta sen tills tallarna kommit upp i 4m höjd. Röj då till produktionsförband. Funkar hos mig iaf :smile:



Gör likadant jag med. Hittills med bra resultat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).