Trädfällning (arborist)

Arbetsmiljöplan?!

6 inlägg 4666 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetsmiljöplan?!

olapersson  
#340261 Jag va och högg upp 13 träd idag på ett ställe där dom ska bygga ett hus i stan och nu vill totalentreprenören att jag ska skicka en arbetsmiljöplan på jobbet?!
Som sagt 13 träd och ca 5 timmars arbete, ska man behöva en sån när man varit där ensam innan bygget dragit igång??
Finns det någon vettig mall för detta för såna småjobb???



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Arbetsmiljöplan?!

JensSkoog  
#340263 Om du är hyrd in av entreprenören för att hugga, så skulle det väl vara hans jobb att göra en arbetsmiljöplan????

Avatar Fallback

Re: Arbetsmiljöplan?!

bgl  
#340264 Arbetsmiljöplan kan inte upprättas retroaktivt. Den ska vara klar innan . Byggarbetsmiljösamordnaren ska se till att den finns i rätt tid. Utgångsfråga: vem har beställt och betalt för det utförda jobbet? Finns många frågor ytterligare, jag kan inga detaljer men blev varse om problemet när jag skotade några träd som huggits av byggjobbare på ett nyetablerat bygge. Mall: http://www.ampguiden.net/sa/node.asp?node=70

Användarvisningsbild

Re: Arbetsmiljöplan?!

T Landström  
Avatar Fallback

Re: Arbetsmiljöplan?!

Carlfritidshuggare  
#340289 Ursäkta en okunnig på området men vilken rubrik har trädfällning? Joniserande strålning och arbete i kassun med höjt lufttryck, men inte skogsarbete? Det sistnämnda bör ju ändå vara vanligt när något ska byggas. Eller rymd det inom annat område?

Sedan uppfattar jag det som att totalentreprenören ska göra planen och en underentreprenör bidra med åtgärder. Men nu kanske jag rör till diskussionen[emoji53]

Avatar Fallback

Re: Arbetsmiljöplan?!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340291 Du ska som underentreprenör inte leverera någon AMP, det är en beställarfråga att lösa. Det du är skyldig att göra är att upprätta en riskinventering och beskriva dina åtgärder för nämnda risker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).