/Niklas
Niking skrev:http://www.atl.nu/lantbruk/lettiska-skogsarbetare-tj-nade-45-kronor-i-timmen
/Niklas
Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!
Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!
stegmaster skrev:Mowi skrev:Är du dum på riktigt eller "vetinte?!!! Det va det dummaste jag hört på länge att detta skulle vara en bra utveckling!!
"Vetinte" brukar ofte sarkasm för at visa vilket vansinne som föregår innom samhället.
.
bjed0001 skrev: Utländsk arbetskraft är inget problem så länge de betalas kollektivavtalsenliga löner.
jannee skrev:Avgörande är väl ändå vad skogsägaren får betala. Var nu inte så enfaldiga och tro att bara för att letter eller polacker har dålig lön ni/du får din röjning billigare gjord, mellanhänderna snor mellanskillnaden.
Vet precis hur det fungerar inom transportbranschen, där sitter DHL,Schenker,DSV och Bring bl.a och tjänar storkovan på de utländska chaufförerna. Speditörerna skär för tillfället guld med täljkniv - på just billiga chaufförers bekostnad, tro inte att det blir något annat utfall inom skogsbranschen eller över huvud taget inom industrin eller byggsektorn.
Enda effekten bli högre arbetslöshet + en press för låga löner på de kvarvarande.
stegmaster skrev:bjed0001 skrev: Utländsk arbetskraft är inget problem så länge de betalas kollektivavtalsenliga löner.
Det er inte riktig så enkelt heller alltid.
Såg en reportage på tv här i Norge var man betalte polakker vanliga löner, typ 200kr/t (minns inte eksakt belopp), så alt såg fint ut.
Sen visadet det sig at avtalet dom hadde med sin uppdragsgivare i Polen var at dom fick återbetala 150kr av dessa 200 kr til et konto i Polen(altså så at arbetgivaren fick tilbaka, så hadde man lurat det Norska facket och alla kontroller här), så dom endast satt tilbaka med 50kr/t.
Så man ska nog bra naiv om man tror at det betalas normal timesbetalning til dessa arbetare från låglönesländer.
Det er vel liksom hela kruxet, annars kunne man ju lika godt betala sina egne arbetslösa medborgare.