Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lasta stora stockar

8 inlägg 4956 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lasta stora stockar

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24866 Fråga till alla er som har erfarenhet av att lasta stockar som ej kranen lyfter, har en Moheda 8 ton vagn med stödben och 400-hjul och med en 2.51 kran.
Tacksam för tips å trix.



   TS
FTG
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24869 va har du för storlek på dom stockarna då?
är dom lagom stora så kan man ju lägga upp ena änden och sen trixa upp den andra om kranen årkar, har varit på gränsen till för tungt ett par gånger

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24873 Har väl en diameter på ca 50-60 cm i storändan å 4,30 i längd. men jag tror att kranen fixar att lyfta i en ända. Vilken ända ska man lyfta upp först?
Måste man plocka bort målstakarna?

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24880 det underlättar att ta bort mallstakarna.. sen vilken ände av stocken du tar spelar ingen vidare roll... (enligt mig)

Användarvisningsbild
halvproffs  
#24888 Det finns även ett till knep om det är mycket grova stockar. Stocken skall ligga parallellt med vagnen, lyfta upp toppänden lägg den på insida bakre stake, rotänden ligger alltså mot marken, kör sakta framåt och stocken trycker upp sig själv på lasset, dra med kranen mot grinden, klart. :)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24906 Att lyfta upp den smala änden först visste jag redan (lär man sig ju då man broschlar för hand).

Men det andra att använda traktorn var ett bra tips!

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24967 Tack för alla goa tips! Nu är det bara ut å testa :!:
Halvproffs, ditt tips att stocken trycker upp sej själv var ju fiffigt, men man får kanske se till så inte målstaken får sej en törn.
Har läst om en variant på detta att man lyfter i toppändan och lägger stocken på boggie-hjulet å sen backar man lite så ska stocken 'lasta sej själv' , vet inte om det funkar men det är väl bara att testa de olika varianterna.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25009 Har du lyft upp lilländen så brukar de gå att ta storänden med gripen och lirka upp den utan att köra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).