Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sugslang till hydraulpump.

14 inlägg 7935 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sugslang till hydraulpump.

skogsintresse  
#334676 Hej!
Jag har lite problem med att få sugslangen till pumpen att hålla plus att den viker sig.". Är det någon som har monterat adaptrarna rakt upp och fått till en snygg båge på sugslangen? Klara pumpen att suga tillräckligt bra? Bågen bör vara ungefär lika hög som tanken är.
Mvh Joakim



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

Tosca  
#334692 Du kanske ska byta till en styvare slang, ev. en tryckslang tom?

Användarvisningsbild

Re: Sugslang till hydraulpump.

traktorz  
#334696 Gissar att det är sugslangens koppling man ser i tankens nederdel på bilden.
Sugslangen ser tunn ut, det lilla man ser av den. Sugslangen skall vara kort och rejält tilltagen, och helst med själfall, för att det inte ska bli skadlig kavitation i hydraulpumpen. Är kugghjulspumpen krafuttagsmonterad?

Sugslangarna är normalt sett annorlunda utförda, än de slangar som skall tåla systemtrycket, oftast blir de förstnämnda därför något obändiga.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

Ådii  
#334714
traktorz skrev:Gissar att det är sugslangens koppling man ser i tankens nederdel på bilden.
Sugslangen ser tunn ut, det lilla man ser av den. Sugslangen skall vara kort och rejält tilltagen, och helst med själfall, för att det inte ska bli skadlig kavitation i hydraulpumpen. Är kugghjulspumpen krafuttagsmonterad?

Sugslangarna är normalt sett annorlunda utförda, än de slangar som skall tåla systemtrycket, oftast blir de förstnämnda därför något obändiga.


Dessvärre är det svårt att montera en kort slang här eftersom han måste kunna använda bomstyrningen också. Dock så ser den nog lite onödigt klen ut den på bilden.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

skogsintresse  
#334717 Sugslangen idag är 3/4 enstålig. Vagnstyrningen gör att den blir lång och otymplig. Därför funderade jag om det skulle funka och vrida båda kopplingarna rakt upp och låta slangen gå i en båge. Har en 1" slang som jag skulle kunna använda. Tro att den är tvåstålig och lite styvare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

Ådii  
#334737 På vår vagn så går den i en båge uppåt, tror nog de flesta har den att gå i en båge uppåt om man vill kunna använda bomstyrningen också.Sen så finns det väl inte så stor risk att oljan rinner tillbaka på ditt ekipage eftersom slangen inte kommer så mycket högre än tanken. Slangstorleken kan jag inte svara på eftersom vår är en kolvpump som skall ha mycket större sugslang än din som är kugghjul.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

skogsintresse  
#334738 Ska prova att få till en slang som går i en båge istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

martiniholma  
#335070
skogsintresse skrev:Hej!
Jag har lite problem med att få sugslangen till pumpen att hålla plus att den viker sig.". Är det någon som har monterat adaptrarna rakt upp och fått till en snygg båge på sugslangen? Klara pumpen att suga tillräckligt bra? Bågen bör vara ungefär lika hög som tanken är.
Mvh Joakim

Hej! Såhär gjorde ja för att få upp slangarna. Funkar super bra!

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335073 Hur stort flöde har du på pumpen?

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

martiniholma  
#335084
gnisten83 skrev:Hur stort flöde har du på pumpen?
Hej. Växellådan växlar ut 1:2,0 , pumpen är på 57cc. Kör den på 1000 varv och håller ca 1400 motorvarv/min. Då ska den enligt beräkningar från OIE ge runt 95 liter/min.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

zeetorg  
#335095 Det känns som du har lite små slangar för sådant flöde, du har inte problem med varmgång?

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

martiniholma  
#335129
zeetorg skrev:Det känns som du har lite små slangar för sådant flöde, du har inte problem med varmgång?

Lite ljumt blir det, men inte så det är något problem. Ha ca 120 l i tanken.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

ÅsaNisse  
#335175 Inget problem att låta slangen gå i båge uppåt. Huvudsaken att den är tillräckligt grov och att pumpens inlopp är under tankens utlopp. Byt gärna till 1" eller ändå hellre till 1½" med det flödet. Går slangens båge över oljenivån får du se till att fylla den innan du startar första gången.

Avatar Fallback

Re: Sugslang till hydraulpump.

skogsintresse  
#335310 Så här blev det till slut. 1" slang. Styrvinkeln på vagnen ställer till det en del. Men detta såg ut att bli bästa lösningen. Får se hur det funkar i verkligheten till hösten. Provade också att montera weo nipplar för att få den att svirvla , men det blev sämre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).