Skogsmiljö och Trädlära

Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

63 inlägg 26218 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332141 Hej!
Jag skulle behöva råd i följande fråga.
Vid avverkning i grannskiftet körde ett stort skogsbolag över vår mark utan att ha frågat om lov. Om de hade hört av sig hade vi ställt som krav att detta endast kunde göras vid tjäle. Nu gjordes det när det inte var tjäle, med stora markskador som följd. Skogsbolaget ber om ursäkt för detta, och vi ska få ersättning för de träd som togs ned på vår mark för att maskinerna skulle kunna ta sig fram. Rotskador och skador på kantträd vet vi inte om vi kan få någonting för.

Någon som vet hur mycket man kan begära för de träd som togs ned? Är det gällande massapriser som gäller? Och motsvarande för rotskador och skador på trädstammar?
Och det som vi upplever som det värsta - att vi inte ens blev tillfrågade - kan vi gå vidare i den frågan eller är det bara att acceptera?

Tacksam för alla råd vi kan få!
Med vänlig hälsning,
Malin



   TS
Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Hema  
#332143 Jag har inte koll på vilka ersättningsnivåer som är lämpliga, men det är helt rätt att ni ställer krav.
Om alla skogsägare skulle ställa höga krav, samt ryta till när det blivit fel, så lär snart problem likt dessa snart vara ett minne blott.

Som kompensation att ni inte ens blev tillfrågade borde de minst ge er en middag på ett värdshus/restaurang, utöver dekompensationer för de skador som skett. Det handlar om allmänt vett och etikett (sunt förnuft).

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

skogsjan695xl  
#332149 Vart i sverige befinner vi oss?

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

bgl  
#332159 Ersättning för avverkade/skadade träd är bara en (mindre) del av problemet. Huvudproblemet är markskadorna. Samhällets allt större krav på att minimera markskador över huvud taget är i dag starkt och är Skogsstyrelsens ansvar att följa upp. Låt skogsstyrelsen besikiga och göra sina bedömningar. För övrigt har alla seriösa skogsbolag och virkesköpare genom cetrifiering långtgående egna krav på att inte vålla markskador över huvud taget. Har du svårt att komma vidare, namnge gärna företaget här på vårt forum, vi börjar bli rätt så många!

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Fredrik Reuter  
#332160 Hej,
Beklagligt, det ni råkat ut för.
Mitt tips är att stå på er, det är bolaget som gjort fel, inte ni.

Har du bilder på några skador som du kan lägga upp här så tror jag du får flera bra svar och idéer på ersättningsnivåer.

För avverkad skog är praxis (på vissa ställer i alla fall), ersättning med dubbla virkesvärdet och inget avdrag för avverkning. Men för rot- och markskador har jag inga tips.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332169 Beroende på om vägen är användbar i framtiden, be dem fixa i ordning med grävare och lite grus?

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332173 Tag kontakt med skogsstyrelsen, beskriv allt för dem, så gjorde jag och fick en summa mellan tummen och pekfingret hur mycket jag kunde begära i ersättning. Meddelade entreprenören att om han inte godtog mitt krav skulle jag ta ut skogsstyrelsen för att göra en verklig utvärdering och då skulle även skogsstyrelsen kostnad ingå. Entreprenören godtog mitt ersättningsyrkande.
Mät stubbarnas dia om de avverkat träd, antalet träd som avverkats, skadats o.s.v.
Faran finns att skadornas omfattning kan öka om de ska återställa terrängen, annorlunda är det om det gäller redan befintlig väg, då ska den återställas och grusas upp - självklart.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332182 Polisanmäl omgående! Eller hota åtminstone med det!

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

haggloader  
#332218 Vad än du gör polisanmäl inte, hota inte heller med det.
Nyss var det en forumit som polisanmälde ett intrång och blev själv åtalad för anmäld händelse. :???:

Försök att få ersättning i form av åtgärder (grus, grävning), det brukar vara lättare än rena pengar.

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332260
Röjkvist skrev:Polisanmäl omgående! Eller hota åtminstone med det!


Många bolag betalar gärna extra för att lösa den här typen av konflikter smidigt .
Rättshaverister och lycksökare ser man däremot till att hålla korta.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

elis  
#332262
haggloader skrev:Vad än du gör polisanmäl inte, hota inte heller med det.
Nyss var det en forumit som polisanmälde ett intrång och blev själv åtalad för anmäld händelse. :???:


Vad heter den tråden? Vet du hur det gick?

Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Malin Borg  
#332274 Tack så mycket för era svar! Jag är otroligt tacksam för ert stöd. Intressant att läsa så varierande svar, det tyder på att det inte är helt lätt det här.

Jag fick nu reda på att en representant från Skogsstyrelsen faktiskt ska komma med när vi värderar skadorna, vilket skogsbolaget ordnat och jag tycker det låter bra. Dock kan väl den personen inte säga så mycket om det här att skogsbolaget körde över vår mark och gjorde markskador, utan att först fråga oss. De har redan sagt att de inte kan hjälpa till med rättsliga frågor som dessa. Och för detta vet jag inte alls vad vi ska be om i ersättning.

Bifogad bild visar markskadan på ett ställe. Det är en vän som håller i tumstocken som i sin helhet är 2 m lång.
Det bör nämnas att detta är en skogsväg som funnits där i många år, vi ser på kartor från 1800-talet att den fanns och vet att den då ägdes gemensamt av områdets skogsägare, så alla som behövde använda den kunde göra det utan problem. I dagsläget finns det dock inget servitut, och som sagt har skogsbolaget erkänt att de missat att fråga oss.

Min man har även skrivit ett blogginlägg om händelsen (de första två bilderna visar kalhygget (inte vår mark), resterande bilder visar skadorna på vår mark):
https://emergenceekit.wordpress.com/201 ... r-consent/

Vi befinner oss i Värmland.

Som haggloader nämnde så är det säkert så ja, att det är lättare att få ersättning i form av grus el dyl. Det känns dock lite snopet då vi inte behöver någonting sådant i dagsläget.

Tack igen för era råd!
Med vänlig hälsning,
Malin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

Vardon  
#332277 Jag är alltid lite skeptiker så ta lite mötesanteckningar / kanske rent av gör ett protokoll när ni är ute och gör bedömningar. Överväg att spela in. Det brukar ofta vara självklart hur man ska göra innan det ska göras och sen är allt bort glömt, ramlar mellan stolarna, förhalas eller bara missas en gång till.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

jannee  
#332278 Ser för djävligt ut, förstår er frustration, kräv ett fullständigt återställande + ett ett rejält skadestånd.
Vill nu inte mannen från skogsstyrelsen till 100% stå på er sida kan en liten blänkare i någon tidning säkert hjälpa till.
Dålig reklam är de flesta väldigt rädda för, inte minst myndighetspersoner och bolag.
För övrigt kan vem som helst göra misstag, dock får man också stå för konsekvenserna = återställa och betala.

Avatar Fallback

Re: Markskador till följd av avverkning i grannskiftet

OliT  
#332279 Jag håller med om att det ser rejält risigt ut. Av blogginlägget går det att utläsa en stor mängd känslomässiga argument som jag tycker att ni bör utelämna ur diskussionerna med skogsbolaget.

Tryck istället på intrånget, faktumet att de blivit informerade om vilka ni är och skadorna som orsakats. Ge er inte innan en vettig lösning uppnåtts och ligg på, men med samma sakliga argument. Håller med om att en lokaltidning borde vara intresserad av att lyfta fram detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).