Gallring

Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

46 inlägg 34984 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#330075 Vi kanske femtio hektar som jag nu fått ta hand om efter en delning av arv. Jag är inte särskilt van med skogsarbete även om jag varit i skogen sedan jag var liten. Men antingen så måste jag ta över eller så ska det säljas så jag väljer att dra på min handskarna och ta över morfars sysslor i skogen. Ska börja röja en väg för en mindre terrängbil, ATW, eller liknande. Ca 1 kimometer in i skogen, en liten bit bara är kalhygge resten 15 årig granskog om jag inte är helt fel ute. Jag undrar vad jag behöver?

Kommer behöva en ny motorsåg (läser på motorskörkortet nu) och rediga byxor och handskar samt skor för arbetet. Sen behöver jag en röjsåg och hjälm men jag gissar att det är mer som måste inhandlas. Det är inga komplicerade saker som ska göras men jag kommer så småningom få ta hand om mer och mer, nu gäller det bara att göra en väg till skogsområdet.

Är tacksam för alla tips.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

jannee  
#330081 Skyddskläder + hjälm första inköpet.
15 årig granskog, dessa småbuskar kör de enklast kull med röjsåg = röjsåg är det första inköpet.
Själv föredrar jag en vanlig klingsåg, har du väldigt eftersatt röjning kanske en kedjeröjsåg är att föredra
Motorsåg, vilken storlek lär du få en vettig hint om när du går motorsågsutbildningen.
Man klarar sig väldigt långt med en Stihl 201.
Med lite mer vana och grövre träd en Jonsered CS 2253/Husqvarna 550XP
ALLA kostnader som direkt eller indirekt har med skogens skötsel att göra är avdragsgilla.

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#330083 Tack för svaret. Då kan jag nog vänta med motorsågen så länge, röjsåg borde räcka till den vegetation som är nu. Funkar röjsågen även för grövre stubbar för det är det ett par kvar som skulle behöva snaggas ner en bit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

jannee  
#330086 Röjsågen är till för att röja med = man klarar inte av grövre stammar än ca 20 cm, ok vill man krångla så kan det gå men normalt sett tar man inte grövre stammar än 10 till 12 cm, grövre använder man motorsåg - arbetar upp, blir virke eller ved.
Med en kedjeröjsåg kan du ta grova stubbar - det är i princip svärdslängden som är avgörande.
Har du riktigt eftersatt röjning kanske du ska införskaffa en kedjeröjare, den fungerar dock mindre bra vid nyplanteringar = brunssröjning eller förstaröjning.
Du bör kunna få svar på dina frågor vid motorsågsutbildningen - vilken röjsåg som är optimal för just dina behov..

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Simon.M  
#330093 Varför ska du dra en väg på 1km i 15 årig granskog är det inte bättre att vänta 15 år till med att göra den ??

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#330099 Jag ska röja en väg till en sjö, det är för framkomlighetens skull. Skogen ska inte avvecklas i sig men det är lite igenvuxet på grund av tidigare ägarförhållanden. Nu är skogsbiten men och det ska ordnas och tas hand om. Det kommer bli mycket att göra som jag inte är van med, lite nytt för mig men det känns mycket spännande.

Janne, jag tror att en röjsåg räcker bra så länge. Tack för tipset. Kommer säkert få anlita hjälp också det finns även skog som är äldre men fram till sjön är det ca 15 årig skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det mer specifikt jag behöver?

Byggonomen  
#330583 Jag har varit och kollat på skyddskläder och verktyg idag, i första hand en röjsåg. Det är lite dyrt men måste inhandlas. Vad i skyddskläders väg ska man kolla på. Något märke som kan rekommenderas? Jag är nybörjare, ska jag köpa det bästa eller finns det något mer rimligt pris på de här kläderna. Eventuellt någon som säljer dem. Vart ska man vända sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

jannee  
#330591 Inte alls ovanligt att man kan få ganska bra rabatt på skyddskläder om man köper det samtidigt som man köper röjsåg.
Dessa är annars väldigt prisvärda, beställ gärna en katalog www.engelbert-strauss.se

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Hema  
#330598 Lika bra o köpa motorsågskläder istf. röjarkläder, så slipper du köpa dubbelt, om budgeten är ansträngd.

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330658 Bilder på den 15-åriga skogen? Jag tror du kan komma att behöva en röjsåg och gå igenom hela skiftet när du ändå är där. Med röjsåg kan du gör arbete och faktisk spara in en hel del kostnader jämfört med att leja. Med motorsåg... Tja, inte blir man rik av att gallra/hugga. :)

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

axwell  
#330677 Jula har mycket skräp men även prylar från Oregon som är lika bra där som på andra ställen.

Skogsjackor, sågskyddsbyxor(waipoua smidigare), hjälmar, kombidunk 3,5+1,5 l överfyllnadsskydd(bränslepip), hängslen, trimmertråd osv.


http://www.jula.se/search/?query=oregon 2 sidor !

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

axwell  
#330751 Glömde i föregående inlägg avråda från allt motordrivet från Jula som Meec och Stiga tex + andra nonsensnamn.
Röjsåg tex skulle jag rekommendera Stihl FS 410 C-E, en allroundmaskin som även fungerar bra att röja gräs med.

Alternativt Husqv./Jonsered på 40-45 cc om du har bättre läge till Åf där.

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#331278 Tack för svaren.

Då får det bli röjsåg med motorsågskläder. Det kommer nog inte bli aktuellt med båda? Jag ska bara röja upp så man får framkomlighet, det har vuxit igen en hel del tydligen. Jag ska ta lite bilder när jag är där det skulle nog ge en klarare bild.

Det kommer nog bara bli stig så länge för det är förmodligen för mycket jobb att röja så pass att man kommer fram med fyrhjulingen. Då är det stubbar måste fräsas ner osv.

Jag kommer i vilket fall som helst försöka spara så mycket skog som möjligt och inte skada den, eftersom den inte är färdigvuxen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#332096 Räcker det med ett par kraftiga gummistövlar eller ska man ha kängor i hättskydd kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

jannee  
#332129 Stövlar med sågskydd är en självklarhet. Om du väljer gummi eller läder är upp till dig själv. Hugggarstövlar blir betydligt billigare (runt 600 kr) och fungerar bra året runt, läder däremot är inte så lyckat när det regnar eller är blött i marken dessutom kostar sådana runt 1500 - 2500 kr paret.
Nackdelen med huggarstövlar är att de är "något" tunga.
Söker man runt lite kan man hitta en omgång skyddskläder/arbetskläder till verkligt vettigt pris, inte bara till att gå in hos första bästa återförsäljare.
Kan jag själv inte utföra jobbet på ett vettigt sätt i träskor använder jag nästan alltid mina huggarstövlar, oömma, slitstarka och sågskyddet är bra när man ska sparka något till rätta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).