Traktorer och processorer

Valmet 305 i skogen?

9 inlägg 15340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 305 i skogen?

Gunnarmaskin  
#327639 Har hittat en välvårdad Valmet 305. Tanken är att den ska gå i skogen med huggarvagn. Jag äger skog men det är inget jag livnär mig på. Det är mest en hobby, jag tycker det är förbannat kul att arbeta i skogen på min fritid.

Någon med erfarenhet av Valmet 205, 305 eller 405 i skogen?

Är det nödvändigt att skogsutrusta traktorn? Tänkte bara sätta på kedjor på hjulen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 305 i skogen?

enbhen  
#327646 Har en 305 som använts flitigt i skogen, dock med spel ist för vagn. Den är riktigt smidig och tar sig fram bra med kedjor. Rekommenderar hasplåt under framvagn!
Lycka till:-)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 305 i skogen?

Vardon  
#327660 Jag kör med 405-86a 4WD i skogen. För min del funkar det bra. Men jag har inte så jätte mycket annat jämföra med heller, mer än gammal skotare. Hasplåt är väl trevligt. Kedjor på bakhjulen är ett måste om det är snöigt eller blött. Har inte prövat kedjor på framhjulen men funderar på det få se om den blir att styra bättre.

Har en patu-vagn nånting ton med hydraulkran eller ett vajerspel från en vajerkran. Det enda jag lärt mig är att inte lasta över grinden men det är nog mer vagnens begränsning än traktorns. Dock är kranen slö, om det är för lågt tryckt, för lågt flöde eller nånting som är tokigt har jag inte riktigt räknat ut än.

Men smal och trevlig i skogen tycker jag.

Har du lastare skulle jag nog rekommendera att plocka av den vid mer körning.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 305 i skogen?

sundelius  
#327827 Har en Valmet 205 från -88. Kör med huggarvagn och kedjor både bak och fram.
Kanon i förstagallringar men tittar på något nytt då det sliter på ryggen att inte kunna vända stolen vid lastning

Avatar Fallback

Re: Valmet 305 i skogen?

rikard_e  
#327860 har kört 355an, trevlig, smidig traktor, lättkörd och bra, har dock hört att många tycker den blir för lätt när det kommer till att dra huggarvagnar. Det beror ju såklart på hur man lastar, terräng och vagn!

Avatar Fallback

Re: Valmet 305 i skogen?

Siggetass  
#470962 Hej!
Har nyss införskaffat en Valmet 455 som kommer att gå lite i skogen på vintern.
Modellen är ju efterträdare till 205/305/405, och jag tycker att underredet är liknande. Hasplåt under framvagnen; känns det verkligen nödvändigt? Behövs hasplåt alls? Visst, man kan ju alltid plurra ordentligt, men vad är känsligt?
Såg att någon säljer skydd till transmissionsfiltret till de större 505 m.fl. Det ser ut att sitta lite oskyddat på min, så där kanske det skulle till en plåtbit.
Vad har ni fått för skador, främst utan hasplåt?

Avatar Fallback

Re: Valmet 305 i skogen?

haltegarden  
#470980 Vet du var det går att köpa skydd/kopp till transmitionsfiltret.

Avatar Fallback

Re: Valmet 305 i skogen?

Siggetass  
#470990 Ursäkta! Det var till Valtra 600-900. Såg en annons på Blocket: https://www.blocket.se/jonkoping/Skydd_ ... ?ca=17&w=2

Någon som har kört sönder sitt filter? Det är ju en skör detalj som sitter lite tokigt placerad.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 305 i skogen?

Björnliden  
#521658 Valmet 555 m Junkkari 762 kärra. Jag fick en mindre pinne in i vxlådefiltret. Körde typ 100m innan jag av en slump upptäckte att olja rann. Bytte filter o fyllde olja i skogen o har inte märkt ngt följdfel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).