Virkesmätning och Matrisfub

Fråga om vrak hos VMF Syd

10 inlägg 9279 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga om vrak hos VMF Syd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327361 Har tidigare år fått noll i vrak på barrmassa hos VM Syd. Men i år har det blivit mellan 2 och 3%.

Jag har mätt in åtta bilstuvar med volym mellan 6 och 9 m3fub per stuv. Vraket har på samtliga stuvar varit exakt 0,2 m3fub. Detta är lite märkligt, tycker jag.

Så, ni som har mätt inmanuellhuggen barrmassa hos VMF Syd, vad har ni fått för vrakandel?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

sundelius  
#327399 Dom har inte behagat att hämta mitt än, återkommer med rapport

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327426 Manuellhuggen granmassaved VMF syd. Två mätsedlar på 5,23 m3fub och 23,85 m3fub, inget vrak men 0,03 och 0,06 m3fub avdrag för skogsröta. Ytterligare en mätsedel på 37,05 m3fub, där fick jag 0,30 m3fub vrak och 0,06 m3fub avdrag för skogsröta.

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

Bengt.Svensson  
#327449 I år sålde jag 36 m3 barrmassa, 1,1 m3 vrak (0,9 m3 övergrovt och 0,2 m3 dimension)

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

ÅsaNisse  
#327454 Det ligger mycket massa i Varbergs hamn och då kan dom kosta på sig att handla billigt från leverantörerna.
Det är av denna anledning jag inte levererat någon massa sedan 2005, när jag fick vrak på manuellhuggen massa som var handplockad i traven. Nu går allt till energived och det blir obetydligt sämre pris, när man betänker att det går med allt oavsett röta, dimension eller kvistning.
Jag behöver inte heller få några adrenalinkickar när jag läser mätbeskeden.

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

Hanatorp  
#327494 Mitt leveransvirke 2011, 2012 och 2013 hade inga avdrag alls. I år däremot på massaveden 0,19 m3fub på grund av röta, men ändå leveransgilla och betalt med 53 riksdaler. :?: Det är väl ordinarie pris på den del av stockarna som ej hade för mycket röta? På sågtimret 0,20 m3fub vrak på grund av krök, betalt med 16:-. :???:

mvh

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

markalyckan  
#327509 26m3 fub inmätt i mars 2015 inget vrak barrmassaved

Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327513 Tack alla, det verkar som det är jag som inte kan aptera/kvista ordentligt. :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333214 Nu var ed och hämtade sista 16 m3fub från samam hög. Inget avdrag förutom ett litet rötavdrag. Håhåjaja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om vrak hos VMF Syd

ÅsaNisse  
#333264 Jag har en känsla av att det är personrelaterat, vem som mäter. Jag hade samma reaktion sista lasset granmassa som jag levererade för några år sedan. Avdrag för både röta och vrak i manuellhugget.
Efter det blir det bara energived. Inget snack om något avdrag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).