Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Att ploga med

5 inlägg 9091 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV Att ploga med

Fredrik, Tjursbo  
#327123 Hej
Har en frågan gällande plogning av snö. Har en väg på 400m lite små backig som jag ska ploga med en ATV. Väljer mellan en Kodiak 400 -99 alternativt en Grizzly 660. Är Grizzlyn onödigt stor för ändamålet eller är det bara skönt att ha lite vikt bakom när man kör?
I övrigt kommer jag inte ha den till så mycket mer än att dra upp båten och åka på lite nöjestripper.



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Att ploga med

totaya79  
#327132 Hej. Jag har plogat ca 800 meter väg i vinter med en grizzly 450 och en frontmonterad Warn plog. Det har gått över förväntan. Tror inte det spelar någon större roll vilken av dessa maskiner du väljer, det skiljer nog inte speciellt många kilo mellan dom. Och det går alltid vikta ner dom. Däremot orkar nog förmodlignen 660 hålla högre fart vid plogning av mycket snö samt blöt snö. Råder däremot att köra med kedjor, minst bak hellst runt om. Enorm skillnad. Speciellt då man tryckt ut snön vid diken och framhjulen åker ner lite. När man lyfter plogen för att backa så sjunker den ju ihop fram och tappar tryck på bakhjulen och utan kedjor fram får man börja bråka seriöst. :-D Billiga kedjor bättre än inga alls. Kryss/fyrkant länk av pigg-typ är bäst.
Lycka till med valet.
Btw. 660 har ju låsbar framdiff, vet inte om 400 har det men det är det enda jag saknade på min gamla big bear 350 från 87 och anledningen till att jag böt maskin.

Avatar Fallback

Re: ATV Att ploga med

Hema  
#327160 660:n är inte onödigt stor, men hur är prisbilden mellan de två?

Användarvisningsbild

Re: ATV Att ploga med

Fredrik, Tjursbo  
#327163
Hema skrev:660:n är inte onödigt stor, men hur är prisbilden mellan de två?


Yamaha YFM Grizzly 400FW -99 har gått ca 350mil, vet ej timmar: 34 900:- inkl. moms
Yamaha Grizzly 660 Inkl plog -04 har gått 67mil / 194 timmar, basservice utförd: 50 000:- inkl. moms

Lutar åt 660 måste ja säga. Har ungefär lika långt att åka o hämta dem.
//Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Att ploga med

Hema  
#327172 Bara en plog kostar väl minst runt 5000:-, så om inte den plogen som sitter på är ett skämt, är inte valet så svårt om maskinen är ok.
Lycka till med köpet! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).