Skördare

Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

5 inlägg 4145 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

Krille85  
#325905 Jag har en ÖSA 250 Eva skördare från 85, och lampan som varnar för igensatt transmissionsfilter har börjat att blinka ibland när jag kör på väg.

Filtret sitter ovanpå transmissionspumpen och är ett insatsfilter. Jag har beställt ett nytt filter som är på väg från Alftaprodukter.

Är dock lite orolig att det blir en rinnande flod av olja när man lossar det gamla filtret, i och med att filtret borde stå i direkt förbindelse med hydraultanken.
På Alftaprodukter sa de att det inte brukar vara några problem att byta filtret och bara att köra på. Men jag känner mig endå lite tveksam på om det verkligen kan stämma. :???:

Har någon erfarenhet av att byta transmissionsfiltret, och finns det något bra knep man bör känna till? Läste en tråd på forumet att man kunde skapa vacuum i hydraultanken med en vacuumpump. I så fall kanske det skulle duga med en dammsugare på full effekt ansluten till tankens topp? Skulle det i så fall kunna förhindra oljan från att rinna ut när man lossar transmissionsfiltret?

Eller är det som de säger, bara att byta rakt av??



   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325953 Filterhuset innehåller väl en par liter olja och det rinner ut oberoende av vacuumpump kr inte.
Vill du ta vara på den oljan så kan du lossa hela filterhuset,är fäst med 2 8mm byltar,är ett par oringar man får byta oxå men då kan du tänka filterhuset i en balja.
Finns gulfärgade koniska proppar att köpa på hydtaulverkstäder,tryck såna i pumphuset när du river bort hållaren.

Avatar Fallback

Re: Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

Krille85  
#325989 Ok, nej jag kan leva med att tappa ett par liter olja, får väll försöka klämma in en liten ugnsplåt eller nått liknande under. (Osäker på om det får plats dock).
Så slipper jag leta efter nya o-ringar, förutom filtrets egna dvs...

Är mer orolig för att det ska fortsätta att rinna ut från tanken. när jag lossat filtret. Särskillt om man blir fundersam på hur filtret ska sitta när det fortsätter att rinna ut från tanken.

Har även funderat på om det vore en god idé att lossa den matande slangen som kommer från hydraultanken och vika upp den högt, ovan hydraultanken för att på så vis få det att sluta rinna. Eller som du säger kanske man bara kan proppa slangmynningen med något så länge, som ett alternativ till att skapa vacuum i så fall menar jag.

Någon annan som har bra tips / goda idéer för att slippa få det allt för söligt vid byte av transmissionsfilter??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

hemhuggare  
#326040 tejpa fast dammsugarslangen på luftningen på hydraultanken så håller du ju i alla fall oljan i tanken på plats

Avatar Fallback

Re: Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare.

Krille85  
#326091 Tror jag gör så, det går ju relativt snabbt och borde inte kunna skada åtminstone. :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).