Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Teg-868

7 inlägg 5032 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Teg-868

Boman650  
#325762 Va ska man skaffa om man ska ha en skotare för eget bruka i Norrland. Ha varit ine på en teg eller 868 i bland



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Teg-868

Tosca  
#325986 Beror på dina behov, bra hårda marker funkar 868 på, blötare och mer låglänta är Tegen med sina band oftast mer praktisk.

Avatar Fallback

Re: Teg-868

aalg  
#326197 Jag har hört att motorerna på tegarna kan vara ett problem och att det är svårt att hitta begagnade motorer då de börjat ta slut.
Sedan undrar jag om en Tegare har så mycket bättre bärighet än 868, visst tegen har band på traktorn men kan man lägga band på vagnen när det är rull-drift?
Jag menar att det är väl vagnen som blir tyngst, eller tänker jag fel?
Jag har själv funderat en del över vilken maskin som skulle vara bäst som hobbyskotare, roligt att höra vad andra tycker.

Avatar Fallback

Re: Teg-868

Tosca  
#326306 Fordmotorer oftast i Tegarna tror jag, så de går väl att skruva å renovera.
De rulldrivna kan mycket riktigt inte ha band bak, men oftast går det att lasta av för att komma loss om det blir problem när det sitter band fram.
868an är ganska tung på framaxeln, så det är där det sjunker som värst om det vill sig illa.

Avatar Fallback

Re: Teg-868

aalg  
#326316 Jo, det är ju sant att man kan lasta av och komma loss, men ändå en liten svaghet att inte kunna ha band på vagnen.
Jo, det är Fords motorer i dom, och när motorerna får Ford-sjukan så går de inte längre att renovera utan blocket måste oftast kasseras, det är därför det är ont om beg motorer. Googla på Ford-sjukan så kan man läsa mera om problemet.
Sedan vad gäller 868an så är den ju tung fram och kanske inte nån höjdare om det är svagt i marken. Vet faktiskt inte vilken jag själv skulle välja, var inne på en Teg innan jag visste nåt om motorproblemen men nu känner jag mig mer osäker....
Kanske hellre en hemek?

Användarvisningsbild

Re: Teg-868

Erre  
#326319 Här finns det mesta för att kunna hålla liv i gamla fordmotorer.

http://www.fifo.nu/

Avatar Fallback

Re: Teg-868

Blondin 750  
#326343 Det finns tydligen nya motorblock att få tag på, såg en annons på Blocket för någon månad sedan där det gick att köpa en ny komplett botten för runt 30K om jag inte minns helt fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).