Öppna kategorin

Gödsling

5 inlägg 3278 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gödsling

tessi  
#323684 Hej,jag funderar på att gödsla ett område på 2ha manuellt är det någon som testat det :?:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Gödsling

Chuck Norris  
#323751 Nä har inte testat men min tanke var att det blir dyrt per kg att köpa gödsel till så liten areal?

Användarvisningsbild

Re: Gödsling

Hammaren  
#323820 Jag har gödslat en hektar med hönsskit från egna hönsen :smile: vet inte om det gör någon skillnad men jag har märkt upp träd och ska jämföra med några som inte gödslats. däremot vet jag några som gödslat för hand i timmerställning tillexempel. det borde ju gå åt en säck skog-can (1000kg) på två ha.

Avatar Fallback

Re: Gödsling

mahanshan  
#329324 Just klar med handgödsling av en timmerställning. 1 ton / 2ha. Inga som helst problem att handsprida. Jag lastade i dubbla sopsäckar och körde med skotern på vårskaren - bombade hela avdelningen med säckar. ca. 60 kilo i varje säck. Skog-can'en hade hållit sig helt torr i alla säckar fram till nu. Vitsen var att slippa bära - nu skar jag upp en säck, spred ett litet område och gick sedan några meter till nästa säck. Felet jag gjorde var att inte be att få big-baggen ställd på ngn liten knöl eller så skulle jag själv gjort en liten plattform av lastpallar. Nu gjorde snödjupet att jag fick nästan skotta UPP pelletsen på skotersläden - jobbet hade gått enklare om man fått skotta NERÅT. Men det var ändå lätt gjort på en dag. Så total arbetsinsatts; 1 dag utkörning, 1 (full)dag spridning + 1 dag förberedelser/planering/inköp och annat tjafs.

Avatar Fallback

Re: Gödsling

åberg  
#329340 Smart!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).