Före och efter jobbet

Brainstorming Exjobb

10 inlägg 5197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brainstorming Exjobb

gubbril  
#321335 Hej!

Har ni något problem som ni stöter på i vardagen gällande skog och skogsbruk? Jag behöver hjälp med att komma på någon slug idé som jag kan skriva ett exjobb om. Hit me!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Brainstorming Exjobb

Fredrik Reuter  
#321336 Hej,
Inget speciellt ämne eller område som intresserar dig speciellt (det är ju ganska brett med skog)?

Avatar Fallback

Re: Brainstorming Exjobb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321337 Exjobb på vilken utbildning?

Avatar Fallback

Re: Brainstorming Exjobb

gubbril  
#321683 Skogsmästarskolan. Skogsbruksplaner, laserskanning och röjning är områden som intresserar mig. Hade en tanke på att använda laserskanning för att underlätta skogsbruksplanläggande, men då kan man lika gärna undersöka mätning av skog mha. laser jämfört med vanlig metod, oche detta har gjorts åtskilliga gånger både som forskningsprojekt och examensarbeten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brainstorming Exjobb

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321691 Matrisfub. :D

Avatar Fallback

Re: Brainstorming Exjobb

Mikkel  
#321698 Brainstorming som sagt...kanske inte ditt intresse men...verkar vara många skogsägare som funderar över vilken maskinpark o utrustning som passar deras storlek på skogen. Vore intressant att få detta beskrivet utifrån den allra minsta skogsägare till de större. Behov av investeringar i maskiner/utrustning (kronor) och personella resurser (arbetstimmar/kronor).

Användarvisningsbild

Re: Brainstorming Exjobb

Peteflamingstar  
#321770 Kanske en uppföljning på skogsägares åsikter om skogsbruksplanen? Har de någon? Om ja, varför, och om inte, varför då? Används den? Vad vill de få ut av den? Hur många vill ha den digitalt för att kunna göra egna uppföljningar? Vill leverantören av planen att skogsägaren ska kunna uppdatera själv? Hur väl verkar planen stämma med verkligheten? Frågorna kan göras många!

Gjorde mitt exjobb på skogsmästarskolan för en sisådär sju-åtta år sedan i form av en enkätundersökning, och det blev väldigt enkelt och smidigt att sammanställa resultatet på ett tydligt och bra sätt. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Brainstorming Exjobb

gubbril  
#321844
Peteflamingstar skrev:Kanske en uppföljning på skogsägares åsikter om skogsbruksplanen? Har de någon? Om ja, varför, och om inte, varför då? Används den? Vad vill de få ut av den? Hur många vill ha den digitalt för att kunna göra egna uppföljningar? Vill leverantören av planen att skogsägaren ska kunna uppdatera själv? Hur väl verkar planen stämma med verkligheten? Frågorna kan göras många!


Jamen sedärja, det där lät trevligt! Enkätundersökning har jag inte ens funderat på, har mest snöat in mig på praktiska saker ute i skogen. Ös på med mer frågeställningar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Brainstorming Exjobb

bjed0001  
#321850 Ok, spånar fritt...

Titta på små vs. mellanmaskiner i förstagallring (traditionellt/beståndsgående)
eller mekaniserad röjning typ UseWood eller liknande minimaskiner
eller användning av drönare vid skoglig inventering/avverkningsplanering
eller skapa ett verktyg för att beräkna vägbåtnad i GIS med utgångspunkt i laserdata (skog + markfuktighet)

Användarvisningsbild

Re: Brainstorming Exjobb

Peteflamingstar  
#321953
gubbril skrev:
Jamen sedärja, det där lät trevligt! Enkätundersökning har jag inte ens funderat på, har mest snöat in mig på praktiska saker ute i skogen. Ös på med mer frågeställningar!


Då blir det också tillfälle att praktisera kunskaperna från Staffans statistik- och excelkurser... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).