Föryngring

grundläggande problem eller taskigt iq?

13 inlägg 6551 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

grundläggande problem eller taskigt iq?

Seb macahan  
#315727 Jag rubriken är kanske inte direkt talande, så till sak. Jag fattar inte: planteringsförband brukar man räkna runt 1,8 på god mark, röjningsförband på 2m och första gallring på 2,5m. Slutbestånd på 4m. Vem f..n har räknat ut detta? Jag fattar att det inte är ristat i sten med måtten men det går ju inte i hop för fem öre. Såvida man inte flyttar hela trädet med rötter lite då och då. Är jag underbegåvad i mitt Iq eller vad har jag missat? Eller är det provytorna som ska gälla? Det enda jag köper i resonemanget är att varannan planta (åt båda håll) ska bort från plantering till slutgallring men det blir ändå inga 4m. Jag kan väl inte vara den enda som grunnat på detta? Eller kommer jag ha ett gäng med gapskrattade smilisar i svaren i morgon?? Jag bjuder på o vara korkad i dag men skola mig gärna.....



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

axwell  
#315732
Seb macahan skrev:et enda jag köper i resonemanget är att varannan planta (åt båda håll) ska bort från plantering till slutgallring men det blir ändå inga 4m. Jag kan väl inte vara den enda som grunnat på detta? Eller kommer jag ha ett gäng med gapskrattade smilisar i svaren i morgon?? Jag bjuder på o vara korkad i dag men skola mig gärna.....


Tips: Räkna med roten ur 2 och förhållandet mellan kateterna och hypotenusan i en kvadrat. 🧠 🧠 :roll:

18, 25, 40, 56, ser du sambandet ?

Användarvisningsbild

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

JensSkoog  
#315737 Seb - det där fattar jag att du inte fattar :lol: Jag får det hellre inte till å gå upp, om jag är aldrig så god i matte, och det är jag, men jag vet vad jag gör i röjning och gallring, och det holler!

Användarvisningsbild

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

loppan  
#315745 Jag har heller inte förstått är varför man skall plantera med 1,8 m förband för att sedan röja bort
köpeplantor när det kommer miljoner med frösått.
Jag har nu i ca 12 år planterat med 2,5 m förband och låter frösådd björk och gran konkurera med det planterade.
Då kan man i högre utsträckning röja bort frösått och detta ser ut att funka hittills.
Jag har svårt att fatta varför man skall sätta 2500 plantor per ha när det räcker med 1200 st.
Jag kan inte heller räkna på sådant här men har provat mig fram till något som funkar.

Användarvisningsbild

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

mghg  
#315746 Det "grundläggande problemet" är att tala om förband för röjning, gallring och slutbestånd. Det är antalet träd per hektar som är det viktiga och att räkna träd per provytor som är rätt metod.

Om man översätter dina förbandssiffror till träd per hektar så blir det 3000 plantor per hektar, 2500 träd per hektar efter röjning, 1600 träd per hektar efter 1:a gallring och 625 träd efter sista gallring. Men det behöver inte vara exakt jämt fördelat. Stickvägar skall också räknas med eftersom de innebär att de kvarvarande träden får mer ljus och luft. Om två fina träd har gott om utrymme runt om sig så kanske båda skall stå kvar även om avståndet mellan dem är bara planteringsförbandet.

För övrigt säger min skötselmall för gran på god mark i södra Sverige följande: 2800 plantor per hektar (planteringsförband 1,9 m), 2500 träd per hektar efter röjning, 1400 träd per hektar efter 1:a gallring och 800 träd efter sista gallring.

EDIT: Gjorde ett litet förtydligande i andra stycket.

Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

axwell  
#315753 Zeb, hur går det, vill du ha en tydligare förklaring?

Som du själv påpekar, "inte hugget i sten", bara det teoretiska sättet att få fram 625 träd/ha.

Mangan(?) ställde samma fråga ca 5 år sedan, kommer inte ihåg i vilken tråd.

Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

ÅsaNisse  
#315762 Ett klart exempel när teori och praktik inte går att jämföra rakt av. Här går inte att jobba militäriskt utan verkligheten måste få gälla.

Användarvisningsbild

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

Seb macahan  
#315884 Nja... tydligare förklaring... För att försöka göra detta så kortfattat som möjligt. Jag förstår hur man tänker med roten ut 2 med hypotenusan i kanterna, jag är snickare så den där får vi bakom örat för det mesta. men det hjälper inte. Ingen matteformel i världen kan ändra på den faktiska verkligheten att har jag planterat två träd med 1,8m mellanrum och ska dit 10år senare och röja med 2m mellan stammarna o samtidigt ha kvar rekommenderat antal träd. Jag fattar hela poängen men vill komma till:
Stryk alla tips om förband.
Plantera x antal plantor per/Ha
Röj och ha kvar x antal stammar/Ha
Gallra och ha kvar x antal stammar och grundyta/Ha
Det står i var och varenda skötselråd "Röj så du kan "flyga som ett flygplan med armarna som vingar" ca 2m, gallra om förband med 2,5meter etc etc. Jag hävdar att det är dåliga "tips" vilket gör mig smått konfunderad hur man har tänkt när man blandar begreppen. Eller är jag lägre begåvad än majoriteten och har missat något väsentligt. Håller ni inte med att det blir bara rörigt med förbandsdiskussionen?

   TS
Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315887 Förband funkar ju bara vid planteringen, där ma kan stega 1,m och pluppa i nästa. Ja, och inte där heller, om man skall vara petig. Bättre välja planteringspunkt med lite omsorg.

Sen är det trär/ha som är det väsentliga, som mghg sa. Det finns ju ett förhållande mellan förband och träd/ha, men det är ju bara ett snittvärde som kanske kan användas som uppskattning.

Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

isteskog  
#315896 Oppe hos mig (Hälsingland) med alla stenar sätter man där det går 2000-2500 pl/ha. Kan bli allt mellan 1,5-3m mellan plantorna. Sen sköter man röjning och gallring efter hur skogen ser ut!
Verkligheten avgör hur skogen ska skötas. :wink:

Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

axwell  
#315901
Seb macahan skrev:Nja... tydligare förklaring... För att försöka göra detta så kortfattat som möjligt. Jag förstår hur man tänker med roten ut 2 med hypotenusan i kanterna, jag är snickare så den där får vi bakom örat för det mesta. men det hjälper inte. Ingen matteformel i världen kan ändra på den faktiska verkligheten att har jag planterat två träd med 1,8m mellanrum och ska dit 10år senare och röja med 2m mellan stammarna o samtidigt ha kvar rekommenderat antal träd. Jag fattar hela poängen men vill komma till:
Stryk alla tips om förband.


Nej, just två meter går det inte att få till om det är planterat med c/c 18 dm.
Däremot 25 dm per automatik med 18 dm, bättre det än 36 dm redan efter 10 år.

Som sagt teoretiskt, om du ställer dig exakt mitt i en ruta där träden är planterade med 18*18 dm mellanrum och vänder näsan mot det sämsta trädet, då står det på 12,5 dm och lika långt är det till trädet rakt bakom dig.
Ta bort alla träd i den linjen, nu är det 25 dm mellan träden i den gatan.

Upprepa samma procedur något årtionde senare, ställ dig precis mitt i en ruta på 25*25 dm, titta på det sämsta av de 4 träden, ta bort det och alla andra i samma linje, då blir det 40 dm mellan alla träd i den gatan.
Sen är det bara att köra på, gata efter gata :cry:
En ypperlig metod för den som har en miniskördare, stråkgallring, fast ack så trist :mrgreen:

Frågan va ju, hur har man kommit till:
Seb macahan skrev:Jag rubriken är kanske inte direkt talande, så till sak. Jag fattar inte: planteringsförband brukar man räkna runt 1,8 på god mark, röjningsförband på 2m och första gallring på 2,5m. Slutbestånd på 4m.


Ingenting för mig, bästa planteringspunkterna styr var jag gör inversplatsen med minigrävaren :mrgreen: :!:
Senast redigerad av axwell tor 12 feb 2015, 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

mghg  
#315903
Seb macahan skrev:Nja... tydligare förklaring...

Vad var otydligt i mitt inlägg?

Avatar Fallback

Re: grundläggande problem eller taskigt iq?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315909 Man får inte heller glömma att stamantalet före röjning inte styrs slaviskt av plantering. Det kommer upp en hel del självsått, så sätter du 2500/ha så har du kanske det dubbla innan röjning-

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).