Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranfotshaveri

57 inlägg 26010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranfotshaveri

martiniholma  
#315170 Hej! Jag undrar om någon mer har råkat ut för samma som jag, nämligen att kranfoten/vridhuset gått rakt av. Hände mej förra veckan. Vagnen, en Vreten 1000 med 65-40N kran, är inne på 3dje säsongen (2500-3000 m3). Höll på att skota en 1a gallring, och skulle lyfta undan en klen vindfälla som låg tvärs över virkeshiven, ca 4m ut från krancentrum. Hade bara hunnit lyfta ca 0.5m när kranfoten utan vidare gick rakt av. Inget ryck i lyftet,kunde inte heller se att där var gamla sprickor. Monterade den nya kranfoten igår. Den är 43mm tjock i bultkransen, 10mm tjockare än den gamla. På Vreten sa man att man aldrig hört att den gått av där tidigare, men jag är tveksam, eftersom den nya foten är grövre. Någon annan som har gjort denna erfarenhet?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

JensSkoog  
#315187 Kann det vara trötthetsbrott? Kopierade din bild och "blåste upp" den, men
det är svårt å bedöma.
Borde inte ske, men allt som kan gå snett, gör det för eller sedan :cry:

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315197 Jo, det är väl så. Har en bättre bild på själva brottet här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

JensSkoog  
#315203 När jag ser den, undrar jag om bultarna har varit feltildragna? Kann ochså ha funnits en gjutningsfel i godset. Det där har inte skett plötsligt. Om jag hade haft en sådan kran skulle jag kakkat lite med en hammare varje dag på foten och lyssnad efter fel, i alla fall efter å ha sett dina bilder. :???:

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315220 Kvalitet ? Har Vreten det bästa materialet,är väl i mellanskiktet vad det gäller pris.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315233
JensSkoog skrev:När jag ser den, undrar jag om bultarna har varit feltildragna? Kann ochså ha funnits en gjutningsfel i godset. Det där har inte skett plötsligt. Om jag hade haft en sådan kran skulle jag kakkat lite med en hammare varje dag på foten och lyssnad efter fel, i alla fall efter å ha sett dina bilder. :???:
Ja, jag tror mest på dålig kvalitet, mattning och möjligtvis innre sprickor i materialet. Alla bultarna var väl dragna. Tack för hammartipset, det blir nog att kakka lite då och då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315234
bengt.a skrev:Kvalitet ? Har Vreten det bästa materialet,är väl i mellanskiktet vad det gäller pris.
Jag tycker att den är grov, rejäl och välbygd för att vara en 10 tonnare, men börjar också tvivla på materialkvalitén. Prismässigt ligger den i nivå med Moheda. Gav runt 200 000kr för 3.5 år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

halvproffs  
#315236 Tänk vad bra det är med ett sånt här forum där folk delar med sig av det mesta. Har själv en likadan så nu blir det att knacka o lyssna. Kranen väger om jag inte minns fel 960kg och med det kraftiga utskjutet blir det stor påfrestning på foten. Skulle gissa att 6,5m kranar av andra fabrikat väger 300kg mindre.
Själv har jag skaffat kraftiga 4-kantsrör som jag tänkte svetsa ihop vagnen med så den blir "stum". Nu vrider den sig ramen alldeles för mycket.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

skogshasse  
#315237
JensSkoog skrev:När jag ser den, undrar jag om bultarna har varit feltildragna? Kann ochså ha funnits en gjutningsfel i godset. Det där har inte skett plötsligt. Om jag hade haft en sådan kran skulle jag kakkat lite med en hammare varje dag på foten och lyssnad efter fel, i alla fall efter å ha sett dina bilder. :???:


vad tänker du på när du skriver feltildragna samt gjutningsfel

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

hlb  
#315239 Grova stela konstruktioner, kommer ofta från oerfarna konstruktörer. Stålet måste kunna röra sig annars får man utmattningsskador som detta. Det måste finnas en bit slankt osvetsat stål som kan ta upp rörelser. Jämför gärna med Patuuna 4169 som räcker längre, är starkare, men ändå lättare.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

halvproffs  
#315240 Håller med dig hlb att visst är det så. Frågade säljaren om just denna sak om det va sämre stål i kran iom att det är så grovt. Gissa svaret. En Patruuna (vet ej modell 6-6,5mm) har också kranpelaren havererat på. Till dess försvar är att den använts flitigt

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315242
hlb skrev:Grova stela konstruktioner, kommer ofta från oerfarna konstruktörer. Stålet måste kunna röra sig annars får man utmattningsskador som detta. Det måste finnas en bit slankt osvetsat stål som kan ta upp rörelser. Jämför gärna med Patuuna 4169 som räcker längre, är starkare, men ändå lättare.
Helt sant! Stela dubbelramskonstruktioner överges ju också alltmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

machonisti  
#315246 Tänk om det är så löjligt att den är frostsprängd???

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

JensSkoog  
#315247
skogshasse skrev:vad tänker du på när du skriver feltildragna samt gjutningsfel

Om bultar i en krans inte är dragna till likt, kann det ge minimala rörelser som över tid gör att det går illa. Gjutningsfel sker i gjutningen, och är inte ovanlig och kann vara sprickar eller små blåsor i godset som över tid kann ge haveri.
Men jag vill tro att det här är utmattningsskada som har skett i en stel konstruktion där foten har fått ta upp rörelser det inte har varit annat till å ta upp.
En liten kulhammare är god å ha när man ska kolla om det finns brister.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

anersimyra  
#315248 Pelaren och andra delar på kamraternas gamla Farma 9 är svetsad många gånger. Sist jag upptäckte en spricka i kranfoten var drygt en tredjedel av foten genomsprucken.. :shock:
PS : finns gjutna kranpelare ? Farmas är inte gjutna, de är tillverkade av valsat stål.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).