Traktorer och processorer

Valmet 705 läckande vattenpump

9 inlägg 7133 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 705 läckande vattenpump

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314193 Hejsan,
Det läcker från vattenpumpen på min 705:a. Någon som vet den vanligaste orsaken, typ packningar, tätningar, o-ringar? Renovera pumpen mot någon form av invändigt läckage? Eller är det enklast/snabbast att köpa hem en ny pump och byta?
Förresten, hur vet man att pumpen inte fungerar? Kan man förstöra något om man kör med läckande pump? Ja, förutom att motorn kan gå varm, vilket inte är nån risk då jag fyller på kylarvatten varje gång jag använder den samt att det ju är kallt ute och dessutom går den ju på låga varv bara nu när den drar huggarvagnen. Så värmenyp är jag inte rädd för, men finns det risk för andra haverier?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

Blondin 750  
#314204 Om nu pumpen sjunger på sista versen och läcker så kan ju det bero på dåliga lager, det i sin tur kan ju resultera i att lagren skär och pumpaxeln med fläkt kommer i kontakt med kylaren och det brukar aldrig sluta väl. Jag hade tur med det i höstas och hade kört en stund med läckande pump på min skotare och bytte så att säga i sista stund, lagret var nog bara minuter/timmar från att packa ihop, så mitt råd är att åtgärda det direkt med en ny pump.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

Skogstomte  
#314242 Repsats eller komplett, välj själv. Lösa delar kommer antagligen bli dyrare och det är mer jobb att jaga fatt i dem. Körde repsats på en IH som ser ungefär lika ut. Då bör man ha tillgång till bra verkstad så man kan svarva till en hylsa i passande dimension att driva lagret med samt en hydraulpress.

Här finns, men säkert fler som har:
http://www.oie.se/Produkter/kylsystem-1000193297

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314251 Att ständigt fylla på är inte bra så att de är bara till att byta el renovera.
Renoverade min på 6550 och där klarade jag mej utan press dock är de inte samma pump som du har

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314253 Jag beställde en ny, kostade 1900, en repsats 600. Hur mycket skruvande är 1300 kr värt? I mitt fall väldigt lite. Men det värsta jag vet är när man lägger ned tid på nåt som i slutänden ändå inte blir bra, typ renovera pumpen bara för att upptäcka att det var nåt annat fel på den än det man just lagt ner några timmar och svordomar på att fixa. Så det blev en ny pump

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

Skogstomte  
#314270 Rätt tänkt. Nu bör den ju hålla många år utan ytterligare problem. :-BD

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

Skogstinsen  
#314357 Du gjorde rät. Min granne körde för länge och fläkten skar sönder kylaren. Han hade en 605. Kostade över 10.000 med kylare, fläkt m.m

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314415 Skönt med lite feedback på att man tog rätt beslut:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705 läckande vattenpump

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314430 Ta det lugnt nu ,hade läck på min 655 ,då fick jag se att det dröp från röret som sitter mellan pump och termostathus.Fanns ersättningsdel på Lantmännen med ett lite annat men bättre utförande än original.
Har tillsvidare även en renoveringssats till vattenpump liggande,inköptes före jag fick se var det kom ifrån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).