Skogsnyheter

Skogsrally på Stockhomsbörsen

17 inlägg 4755 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsrally på Stockhomsbörsen

Skogsinvest  
#313687 SCA levererade en rapport som översteg förväntningarna.

http://www.di.se/artiklar/2015/1/30/sko ... lmsborsen/

Hoppas detta på sikt leder till högre priser på råvaran.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

r93  
#313691 Jag läste en spalt i någon tidning där någon områdeschef från södra uttalade sig om att det positiva var att svag krona ger bättre betalt men det ryska timret håller på att ta över hela nordafrikanska marknaden, det såg inte så ljust ut enligt honom...... Tyvärr tror jag att han har rätt..
Jag tror tyvärr att the shit is close the fan, börsen är på topp, Ryssland har i princip kraschat, EU håller på att krascha, USA börjar kanske hämta sig lite, isis växer ingen verka veta vad vi ska göra. Det verkar blåsa ihop till en perfekt storm.... Motbevisa mig gärna! Jag hoppas verkligen att jag har fel!!

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Skogsinvest  
#313692 Visst är det en risk med en raserad rubel men Ryssland har många problem att handskas med också.

Positivt är dock att exporten av sågade trävaror går så starkt!

http://www.di.se/artiklar/2015/1/30/mil ... industrin/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

r93  
#313693 Japp, jättebra för brädfabrikerna men för skogsägaren är det sänkta priser på både massa och timmer.
Jag är inte en sån här dysterkvist i verkliga livet men när man har läser om gamla virkespriser i trådarna så blir man lite dyster.. Frågan är hur det ser ut om 20 år?? Jag har tänkt att min fastighet med 12 ha åker och 32 ha skog skall vara lite pensionsförsäkring..... Kan ingen som är bra på att räkna försöka spå hur priserna är om 20 år, om det fortsätter som det gjort de senaste 20 åren? Typ en halvering i realt värde?

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Baggböla  
#313695
r93 skrev:Japp, jättebra för brädfabrikerna men för skogsägaren är det sänkta priser på både massa och timmer.
Jag är inte en sån här dysterkvist i verkliga livet men när man har läser om gamla virkespriser i trådarna så blir man lite dyster.. Frågan är hur det ser ut om 20 år?? Jag har tänkt att min fastighet med 12 ha åker och 32 ha skog skall vara lite pensionsförsäkring..... Kan ingen som är bra på att räkna försöka spå hur priserna är om 20 år, om det fortsätter som det gjort de senaste 20 åren? Typ en halvering i realt värde?


I reala priser så hade nettot sett likadant ut.
Ser man till hur skogsmarkspriserna har ökat så kan skogägaren knappast gnälla.

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313696 En halv till en procent per år är min mellan tummen och pekfinger-gissning.

Men, det är som med börskurser, vad som helst kan hända. Så din pensionsförsäkring i ryska börsen kanske är ett bättre val. Eller inte. :)

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313697 De grafer du länkade till förra gången visade att avverkningskostnaden har gått upp de senaste åren, så att rotnettot ligger still verkar osannolikt.

Att fastighetspriserna går upp innebär att avkastningem av skogsbruk minskar.

Driver du sågverk, baggböla? Resonemangen känns bekanta på något vis. :)

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

r93  
#313699 Nu hann du innan mangan, men om fastighetspriset stiger så får ju inte jag mer "riktiga" pengar på kontot till att betala räkningar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Ängagärdet  
#313706 Sälj gården då om det är så eländigt!

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

r93  
#313708 Ja, det var ju ett givande inlägg i debatten!! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

halvproffs  
#313710 Tog du inte i lite väl nu Ängagärdet för r93 har inte klagat utan bara frågat hur vi tror att det kommer att bli! Virkespriserna har ju gått upp och ner genom åren och efterfrågan styr priserna som vi skrivit förr. För dom som kan ekonomiskt kan vänta ut bättre tider eller lägga ut på rotposter som kan ge en hel del om man är tuff mot inköparna. Vet 2st som fått 500:-+moms vid väg. OBS! större avverkning! Vi måste bli mera företagsamma och inte bara vara trogna vår inköpare. Finns nån till tråd i samma ämne.

Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313712
Ängagärdet skrev:Sälj gården då om det är så eländigt!


Ökar det.rotnettot? Man kanske inte skall sticka huvudet i sanden, utan försöka förstå ekonomin.

Ja, om man inte har det som hobby förstås.

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Baggböla  
#313721 I graferna jag visade i andra trådar visade att avverkningskostnaderna både slut av gallring i södra Sverige och slutav. i norra ligger under KPI de senaste 20 åren förutom i gallring i norra Sverige.

Rotnettos har varit ganska konstant som jag visade i samma tråd som har varit ca 200 kr nuvärde enda sedan 60-talet. Som skogsägare är det väldigt märkligt att bara hänvisa till virkespriserna utan hänsyn till vare sig avverkningskostnad eller inflation. Även om priserna var högre även i reala termer så var även avverkniningskostnaderna mycket högre Jag vet inte om avverkningskostnader på 50-60 % av virkespriser var så lockande då. Utvecklingen har gått mot att skogsägaren får en större andel av virkesvärdet.

14.01
http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... --figurer/

Avkastningen på ökat fastighetspriser påverkar bara den som köper skogen nu, inte den som köpte eller ärvde för flera år sedan. Det är ju anskaffningens kapital som skall förräntas. Den som redan äger eller ägde den skogen kan bara sitta på rumpan och se hur tillgångarna bara växer.

Om man verkligen har så pessimistiska utsikter för skogen i framtiden så bör man ju tänka om sitt pensionssparande i skogen. Ingen skall ju sitta och föra in pengar i något som de inte tror på. Antingen får man ju sälja eller så avverkar man så mycket man kan ju på fastigheten och sänker sina skogsvårds ambitioner och kostnader och sparar de pengarna på någon annan sorts pensionssparande typ aktier.

Nej jag har inget sågverk. Inte heller någon skogsfastighet ..än.

Framtidens priser kan ingen veta. Inte någon. Det kan du lika gärna gå och fråga en spådam om. Det beror ju helt på vad det är som skogen kommer att användas till, energi, durapulp, livsmedel, och vilken förädlingsgrad och export som kommer vara i framtiden. Sydamerikas tillväxt är ju lite skrämmande. Sedan så har du många politiska faktorer så som koldixidregleringar och miljöregleringar rätt var det är så kanske Miljöpartiet eller EU får fria händer och reglerar bort all lönsamhet, eller så får vi tallvedsmenatoden eller mountain pine beelte här i skandinavien och då är det kanske inte så kul.

Om man ska sia om framtiden så tror jag iaf på en sak, i framtiden så kommer det iallafall vara virkespriserna vara lättare att jämföra och priserna mer transparenta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

halvproffs  
#313723 Hur kan motormanuell avverkning vara så mycket dyrare förr gentemot nu tex? Tyvärr tror jag inte mycket på den statestiken, du vet statestik förbannad lögn...

Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

loppan  
#313727
r93 skrev:Jag tror tyvärr att the shit is close the fan, börsen är på topp, Ryssland har i princip kraschat, EU håller på att krascha, USA börjar kanske hämta sig lite, isis växer ingen verka veta vad vi ska göra. Det verkar blåsa ihop till en perfekt storm.... Motbevisa mig gärna! Jag hoppas verkligen att jag har fel!!

Stockholmsbörsen beter sig lite konstlat just nu p.g.a extremlåg ränta och lågt oljepris.
SCA har gjort ett bra bokslut men det är inte befogat riktigt att dra med hela börsen.
Eftersom det inte går att placera i räntebärande papper eller råvaror så handlas börsen upp till
fantasinivåer.
OMXS index är nu över nivån år 2000 innan it krachen exkl inflation.
Domedagen är nära.......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).