Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stegmatare Kellfri?

38 inlägg 25262 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stegmatare Kellfri?

KolarsSkäve  
#313645 Jag undrar om nån äger eller har provat Kellfris stegmatare? Är det nått som skulle duga för vedproduktionen hemma, ca 50m3/år?
Likaså deras 8ton huggarvagn. Nån som har en och som vet om den duger för körning av samma mängd ved?
Vet att det inte är bästa kvaliteten men i den divisionen jag spelar är prislappen i linje med plånboken.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313649 Intrycket jag fick av kärran för några år sedan är den att man köper en begagnad kärra av känd tillverkare,till den volym du menar är det ingen fara. Stegmataren vet jag inget om,troligen lika med den.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Erre  
#316580 Läge för någon som vill testa stegmataren. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

Chuck Norris  
#316589 Det finns demo video på youtube har jag sett. Såg riktigt ramligt och skramligt ut. Kan knappast vara ett bra tecken om det luktar b-kvalité tom i säljvideon. Den krävde dessutom två piloter i videon :D en som kör kranen och en som kör stegmataren.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Erre  
#316591 Har oxå sett dom och är inte jätte imponerand. :wink:
Men vore kul att höra från någon som vågat köpa och har lite erfarenhet om den.
Om inte annat så får man kolla in den på elmia.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Åke Nilsson  
#316640 Skulle aldrig tänka i stegmatarbanorna för allt under 100 m3.
Motorsågen ger dig kroppslig träning , annars lej en skördare några timmar.
Är det mest lönande i längden och allt blir längdmätt.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

massa-ved  
#316682 Stegmatare 59 900:- HÖG kvistningskapacitet :shock: :???: det intrycket får man ju inte av videon :geek:

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Åke Nilsson  
#316697 Lej en skördare 60 timmar få avverkat allt mellan 360-2000 m3fub.
Skulle bara köpa en huggarvagn billigt.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Erre  
#316785
Åke Nilsson skrev:Skulle aldrig tänka i stegmatarbanorna för allt under 100 m3.
Motorsågen ger dig kroppslig träning , annars lej en skördare några timmar.
Är det mest lönande i längden och allt blir längdmätt.


Har fattat att du inte är intresserad!
Men för oss övriga som antingen funderar på att köpa eller som mig, mest nyfiken och tycker det är kul med maskiner så kan vi kanske hålla tråden till info om stegmataren i fråga istället för att ta upp stegmatarens vara eller inte vara.

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

brassel  
#316792 Bedömer tex Naarvas eller Keslas vara prisvärdare stegmatare än Kellfris

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Åke Nilsson  
#316850 Har också varit och är intresserad men tyvärr är man realistisk när man kör proffsmaskiner.
Rent löjligt att först fälla för hand sedan vincha in trädet om du inte har 10m kran till typ
ett stegmatat aggregat.
Stå och runka igenom skiten och sedan med hög fallhöjd blanda ihop till en salig röra av timmer och massa.

Då startar jag hellre motorsågen då är man frisk i kroppen nytta med nöje !!
Finns ju sällan någon som har en duglig traktor med omvänd föraplats + nivellering av hytt eller stol....

Avatar Fallback

Re: Stegmatare Kellfri?

goran  
#316892 Körde 1100m efter stormen Per med en Patu stegmatare. Stenigt fullt med rotvältor men inga problem,
stora hål mellan stenar vänd en rotvälta uppåner i hålet på med riset från kvistade träd för en vetig körväg.
Fina högar inte hopblandade sortiment. Jag var på en skogsdag för ca 10 sedan såg en skördare blåsa igenom
träden snabbt som blixten, en bit från skördaren satt en äldre man med en Patu stegmatare på en Fiat
traktor inte blåser han igenom träden ( slutavverkning ) med skördarfart men flest besökare stannade
och tittade på Patun och tyckte att det gick snabbt för att vara så enkel maskin. Patun är väldigt stark,
jag tycker den går bäst i slutavverkning givetvis inga rotstockar på en halmeter men 40cm får man igenom.
Det är inga problem och dela sortiment. Föredrar nog Patun före Kellfri.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

Erre  
#316894 Håller med. Stegmatare har sin plats i skogen med. Mest bland självverksamma, ingen kan köra yrkesmässigt med dom.
Att jämföra med en skördare funkar inte, men man blir ju effektivare än med bara motorsåg.
Skulle gärna tänka mig en stegmatare som ett hjälpmedel till alla vindfällen man får varje år.
Största vinsten ser jag i att virket ligger i hög längs körstråket när man kommer med vagnen. ( går att ta vara på vindfällen med motorsåg med men måste man vinscha sen när man kommer med vagnen för att terrängen inte tillåter eller det är andra träd i vägen så kan man lika gärna vinscha in till en stegmatare från början)

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

loppan  
#316901 Jag har använt patus stegmatarre i egen skon sedan 2005 och den har absolut en plats i egenskogsbruket.
Jag producerar 2-3 ggr mer virke vid bilväg helt endsam per timme än jag hade gjort med motorsåg.
Dessutom så får jag ett betydligt mer omväxlande arbete.
Vad som hela tiden görs fel är att man jämför en sådan billig investering med skördare,
den skall jämföras med motormanuell huggning.

Jag lejer all slutavverkning och gallring som är bra mat på för skördare men så fort det blir
besvärligare eller väldigt små objekt där skördaren är dyr så gör jag det själv.

Flera gånger så har även virkesköpare med vant öga undrat vem jag lejt in som gallrat åt mig då
det utmärkt går att sortera och ge samma resultat som skördade fast jag gallrat själv.

På rätt ställe så har absolut en stegmatare sin plats men försök aldrig att konkurera med en skördare i kapacitet eller ekonomi.
Glöm Kjellfri och köp en Kessla i sådana fall,jag tycker även den kan gå sönder i bland.

Utplockning av ströträd rötgran till ved som annars knappt gett något netto med skördare

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare Kellfri?

KolarsSkäve  
#316908 Motorsågen ger absolut bra motion, men tyvärr sviktar hälsan numera och det finns ibland inte ork att kvista å dra ihop. Lånade en Hypro 500 förra året och det funkade finfint. Dock var den lite tung buren bak på min JD2140 och sen alldeles för dyr för min verksamhet. Har även nått år lejt en skördare att gallra, men det blir sällan helt som man själv vill. Det är för mig inte bara vad man kan få ut ur skogen utan även vad som blir kvar.
Hade en Lillnalle förut men sålde den då den är olämplig vid utspridda skiften med vägtransporter. Nu letar jag en huggarvagn med radiovinsch. Dock har jag nog uteslutit en Kellfri där efter råd från b.la. denna sida.
Kellfris stegmatare är ff intressant för mig som dels ett hjälpmedel men också lite leksak/kul grej. Den är inte för dyr som det. Skulle gärna haft en Kesla el liknande, men det blir minst dubbla pengarna och då spricker budgeten.
Vad jag var nyfiken på här var om det fanns nån som provat en Kellfri stegmatare, som vet hur den är.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).