Tiden går fort när man har roligt och jag kommer fortfarande ihåg de trapplande stegen under våren 2005!
Jag tänkte vi kunde dra igång lite trådar om detta, jag kommer också inför 15 Mars ordna med lite extra firande och överraskningar.
Här kommer lite skärmdumpar från olika versioner av skogsforum, håll till godo.
Version 1, aktiv från start till och med hösten 2006.
Det var här det började. Som ni ser på bilden var det så trångt mellan inläggen. Denna sida hade jag på ett webbhotell i Danmark (One.com). Det enda som fanns var forumet, inga bloggar eller dylikt.
Version 2, aktiv från hösten 2006 tom hösten 2008.
I version 2 tillkom bildgalleriet "Skogsbilder" också lite ändringar i designen. På den tiden hade det blivit poppis att strama åt designen och inte göra den adaptiv till skärmen. Version 1 var adaptiv och hade man en stor skärm så fick man vrida huvudet mycket för att läsa, det behövde man inte i 2:an. I version 2 kom också möjligheten att ladda upp bilder till skogsforum via MMS. Vi körde detta ett bra tag ända tills leverantören av tjänsten köptes upp av Telenor och lades ner...
Nu hade det börjat hända grejer, fler hittade till skogsforum och servern i Danmark kroknade. Nu flyttades skogsforum till en server i Karlstad. Det blev en liten sk VPS med ganska dåliga prestanda, men det blev bra mycket bättre!
Version 3, aktiv från senhösten 2008 tom nyåret 2014/2015.
Jag gissar att det är version 3 de flesta känner igen, men kanske inte direkt bilden ovan. Jag valde att ta en tidig version eftersom den finjusterats allteftersom. Version 3 var ett stort steg. Nu kom bloggarna och skogsbiblioteket och skogsbilder hottades upp. Version 3 innehöll också flera beta-funktioner som av antingen impopuläritet, säkerhetsrisker eller prestanda valts att stängts av allteftersom. Ni kanske minns Skogskartan. En betaversion som aldrig fungerade fullt ut. Tyvärr får skogskartan ligga på is eftersom jag hittade flera säkerhetsrisker. Skogsmaskinsdatabasen var en annan. Denna trodde jag på men det blev ingen hit. Tanken var att vi alla kunde mata in data om skogsmaskiner, ungefär som en wiki. Men det föll pladask och jag tror det kom in tre maskiner totalt.
I version 3 byttes annars formspråket ut. Ny logga och bulligare och varmare utseende.
Under version 3 byttes server igen för att klara av trafiken. En kraftigare server denna gång som hållit måttet väl.
Version 4, från Jan 2015 och framåt.
Nuvarande version är i princip sprillans ny och anpassas fortfarande till användandet när detta skrivs.
Version 4 är största uppdatering hittills. En helt ny server med mycket kraft (fortfarande i Karlstad), en helt ny bas i mjukvaran, två webbservrar och databaser. Ett helt nytt formspråk och första versionen som har sk följsam design (även kallat responsiv design). Detta för att möta kravet från användarna med läsplattor och smartphones.
Det är med version 4 vi går in i ett nytt skogsforum-decennium. Nu finns också möjligheter till utveckling på ett aldrig tidigare möjligt slag. Det är också tanken att så ska bli, redan under våren.
Moduler som är nästan klara att fasas in är bl a: videosektion, köp och sälj marknad, shop mm.
Vad har du för minnen eller tankar kring detta 10-årsjubileum, berätta gärna här i tråden!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto