Traktorn i skogen

Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra A93

25 inlägg 22240 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra A93

odysses79  
#312281 Hallå!
Är sugen på att köpa en Kubota m 9960 eller en valtra A 93
Kanske annan bra traktor under 400 tusen!
Vad rekomenderas av er på forumet?
Med lastare
länk Kubota m9960
http://static.wm3.se/sites/88/media/155 ... 960_SV.pdf

länk valtra A93
http://www.lantmannenmaskin.se/Aktuellt ... kogspaket/



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Elfving  
#312285 Har en Kubota 5 tons grävmaskin och skulle inte tveka att köpa en jordbrukstraktor av samma märke!
Jag är också sugen på att höra ett omdöme om traktorerna eftersom jag själv bara har sett dem på bild.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312300 Vad ska du köra förnågonstans?
Går de få runt stolen om du ska ut i skogen?

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

odysses79  
#312303 tror ej att jag kommer ha den i skogen i så fall blir det köra ett gallrings aggregat från utsidan typ vimek g 30 eller likvärdigt!
Mest köra transporter efter väg ca 5-14 ton plus körning pallgafflar, ev vätske fylla bakhjulen.'
Traktorn måste byggas om för att kunna vända sits vad jag förstått!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Ferguson system  
#312320 Jeg har prøvd Kubota m9960 og det er en kjempe bra traktor. Billig og mange finesser som ofte er forbeholdt langt dyrere merker som f.eks Fendt. Kubota traktorer har veldig bra svingradius mye pga portal aksler og med pattenterte bi-speed turn. M9960 Har også mye hester i forhold til størrelsen. Den kan fåes fullt skogsrigget for den som trenger det. Alt i alt en veldig bra traktor med høy kvalitet. Det er en ting som kan være verdt å legge merke til, den veier lite i forhold til andre 100 hk traktorer. Til trekking av veldig tunge tilhengere så kan det være verdt å se på en tyngre traktor. Den trives best med 1-8 Tonn tilhengere. 8-10 tonn går det også, men ville ikke ha hengt på noe tyngre enn det.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

odysses79  
#312328 Intressant läsning o erfarenhet av kubotan. Tack. hur upplevs växellådan och har du kört den med frontlastare? Vad tror du om att vätske fylla bakjulen för vikt och balans vid frontlastare arbeten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Ferguson system  
#312342 Girkassa oppleves som veldig tettsteget og bra synkronisert. Det kan ikke sammenlignes med eldre traktorer, som nesten må slås i gir eller har så stor vandring at en bare kan håpe på å treffe et gir. Girspaken sitter bra plassert så man slipper å måtte strekke seg for å gire. Til frontlaster arbeid så vil jeg tørre å påstå at det er en av de beste i klassen. Lodd på trepunkten anbefales ved tunge løft. Kubota har også et bra utvalg av forskjellige hjulvekter, det er kanskje noe å tenke på fremfor væskefyllte dekk.

Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Aqualize  
#312556 En sak att kolla upp med Svenningsens är hur de gör med lastare. Har inte sett en enda Kubotalastare med parallellföring. Google-bildsök gav några andra märken på lastare som hade det och bl.a. en färganpassade Quicke såg jag. Men det lär väl kosta lite mer om det ska eftermonteras en sådan istället för som Valtra skicka med Quicke-lastare från fabrik.
Är inte så inläst på Kubota, kollade på dem på maskinexpo förra året. Tippar på de är bättre än Valtra A-serien. Det är det mesta i form av funktioner och sådant. A-serien kan aldrig bli jättebra/avancerad för då lär den knapra på N-seriens försäljning. Gissar att Kubota kör med endast en serie i de här effektområdet så de är inte medvetet snikna på vad de lägger in produkten.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Elfving  
#312614 Valtras A-serie är en snikserie som tillverkas i Turkiet (?) och utrustas för att inte konkurrera med AGCO:s andra produkter på ett sätt som AGCO inte vill.

Kubota är något helt annat. En japansk tillverkare som har erkänt bra produkter, allt ifrån motorer till hela maskiner. De vill ta marknadsandelar i Europa och är tvungna att konkurrera med pris. Som jag tidigare antytt; det jag vet av Kubota är att det är premiumgrejor och jag skulle förmodligen trivas väldigt bra med en traktor av detta fabrikat (utan att ens ha sett en, så övertygad är jag efter att ha ägt en Kubotagrävare några år).

Kolla om du får låna hem eller provköra en maskin? Jag är övertygad om att den levererar bättre än du kan ana!

Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

stegmaster  
#312645
Elfving skrev:Valtras A-serie är en snikserie som tillverkas i Turkiet (?) och utrustas för att inte konkurrera med AGCO:s andra produkter på ett sätt som AGCO inte vill.


Måste i bästa fall vara delaktig riktig, för A83- A 93 Hi-tech tillverkas i Finland och er den riktiga A-serie numera, det er dom mindre A53-A73 dekaltrimmadet trädgårdstraktorer du menar i så fall, för det er inga riktiga valtra. Vet dock inte om dom tillverkas i Turkiet.
Dessa har nästan inget genmensamt med gamla A serie eller dom nya större, förutom den gamla växellådan, annars er vel motoren en 3cyl Perkins.
Så det er A83 och A93 som räknas numera när man talar om Valtras A-serie.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

odysses79  
#312658 Har varit och provkört valtra och KUbota o dom har båda sina fördelar.
Valtras fram spak är fantastisk.
Båda maskiner trevliga men kubotan är billigare.
Men tror andra hands värdet borde vara bättre på valtran.
Knappkoppling har valtran på växelspak, mycket smidigt växla.
Kubotan vänder på en femöring otroligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Bengt.Svensson  
#312663
Aqualize skrev:En sak att kolla upp med Svenningsens är hur de gör med lastare. Har inte sett en enda Kubotalastare med parallellföring.


Jag såg ett par Kubota på Emmaboda skogsmässa och de verkar vara välbyggda och fina. Kubotas lastare var hydrauliskt parallellförda, därför finns inga parallellstag.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Ferguson system  
#312667
odysses79 skrev:Men tror andra hands värdet borde vara bättre på valtran.


Jeg vil tro at Kubotaen vil holde seg bra i pris fremover, ville ikke ha bekymret meg for det.
Kubota har Europa som sattsningsområde etter å ha tatt USA med storm. De har opprettet ny fabrikk i Frankrike som skal produsere M serien og de aller største traktorene. Og i tillegg så har Kubota et solid forhandler nettverk i Norden gjennom Svenningsen. Kverneland Group ble kjøpt opp av Kubota i 2009.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

axwell  
#312670 Så här skrev Nilehnteknik om en 110 hp-modell.
http://www.nilehnteknik.se/mycket-prisv ... ran-japan/

Det negativa och positiva återkommer i en engelsk test av m9960
http://www.fwi.co.uk/machinery/seven-10 ... n-test.htm

Nu kräver dom att man registrerar sig, tidigare gick det bra att läsa om Kubota men inte dom andra 6 större traktorerna.
Det sägs vara gratis att registrera sig.

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

odysses79  
#312672 Se vad som händer än så länge är det Valtran som imponerat mest på mig!
Men 10-20 % så mycket svårt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).