Skördare

Vilket matartryck på Valmetaggregat 935?

8 inlägg 3514 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket matartryck på Valmetaggregat 935?

Tegarn  
#22778 Har problem med svärdmatningen (svag).har packat om tuben och det blev bättre men inte bra.Kollade matningstruycket till agg. och det var på 140 bar? Nån som vet vad det ska vara?
Nya agg. ligger på mallan 180-230bar har jag sett.



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22818 Hej!

I handboken till 901:an står följande:

----------------------------------
Kontroll och justering 935

Aggregatets arbetstryck

- Aggregatet kräver ett arbetstryck på max 24 MPa, (240 bar).
- Justering görs på basmaskinens hydraulsystem.

OBS! Det är inte alltid att maxtryck 24 MPa behövs. Trycket ska justeras efter behov. ÖVERSTIG ALDRIG MAXTRYCKET.
-----------------------------



Jag har ett hydraulschema på 935 och 901 om det kan vara till nån hjälp? Hydraulsystemet på 935 skiljer sig ganska mycket från tex 942 och senare aggregat om jag fattat rätt.

Avatar Fallback
Tegarn  
#22836 Tack för ett snabbt och bra svar och ett hydraulscema vore inte dumt.

Kapcylindern ser ut att ta trycket som blir i retur från sågmotorn av en strypning.

   TS
Avatar Fallback
Tegarn  
#22837
Tegarn skrev:Tack för ett snabbt och bra svar och ett hydraulscema vore inte dumt.

Kapcylindern ser ut att ta trycket som blir i retur från sågmotorn av en strypning.

Misstänker just nu att omkastarventil som lägger om från retur(tank) till tryck till agg. läker över till retur när oljan blir lite tunnare.

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22974 Hej!

Här är hydraulschemat. Det har varit med om en del, hoppas kvaliteten duger :)
Bild


(Du kan klicka på bilden så den blir större och sedan högerklicka och välja spara som..)

Avatar Fallback
Tegarn  
#22980 Man blir glir lika farsinerad varje gång man besöker forumet över folks vilja att hjälpa andra,helt obekanta men med samma intresse. Tack för hydrualschemat.

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23017 Råkade ju sitta på ett hydraulschema till 935 och vet att det kan vara lite trögt att få tag i info om gamla grejor så.
Det är inte så mycket jobb att ta ett foto på schemat och att skriva några rader från användarhandboken till 901 ju.

Om nån skulle sitta på ett hydraulschema till 942 så skulle jag kunna ha nytta av det förresten :) ..det är INTE samma som till 935 nämligen..

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23026 Jag har både elschema & hydralschema till 942 aggregat. Om du vill ha det så kan jag maila över det till dej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).