Motorsåg och handhållet

Vilken liten motorsåg rekomenderas?

52 inlägg 26153 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken liten motorsåg rekomenderas?

gogge  
#310685 Har kikat lite på Stihls små sågar 150 , 192 är ett par små lätta saker.
Jag är inte ute efter en "proffssåg" i första hand utan tanken är att ha den som en extra såg å för lite på hemma på gården. Finns det fler man kan kika på? Å vad rekomenderas? Med tanke på att körtiden blir ganska lite så får det även vara sågar som har utgått ur dagens sortiment/eller på väg ut.

Vad har ni som extra såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Hammaren  
#310695 Denna har jag som vedhuggarsåg, en smidig liten och lätt, inte alltför dyr heller.
http://www.echobutiken.com/image/upload ... 360WES.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

JensSkoog  
#310720 Köpte mig en MS192 i fjol höst, som en extrasåg. Har MS200 som kvistsåg, men jag är förvånad över hur bra och lätt MS191 är. Finns fortfarande några där ute till salu, men nu tar MS193 över. Härligt med en lätt såg när jag ska göra småkapning och kvistning, så nu bytar jag mellan 192 och 200 till det. Hadde en liten Echo några år tilbaka, och det var ingen dårlig såg, dom två Stihlarna gillar jag bättre

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

traktorz  
#310735 Som extrasåg när vi hade Jonsered 535, så hade vi som sådan också en 50-kubikare, nämligen ytterligare en Jonsered 535.

Till vår nuvarande primära 50-kubikare, en Jonsered CS2152, så har vi ytterligare en 50cc såg, nämligen en Jonsered CS2150.

Fördelen med en liknande reservsåg, är att samma svärd och kedjor samt filutrustning kan användas.

Vi har utöver de två 50-kubikarna, även en 60-kubikare, för att orka med ett längre 18" svärd.

Vi har också en liten såg, en MS192, visserligen mycket lätt i jämförelse, men så motorsvag att den bara orkar med den lilla 1.1 mm kedjan.
Mycket viktigt att hålla den diminutiva kedjan vass, samt att hålla den lagom sträckt. Även se till att hålla det minimala luftfiltret rent och isfritt vintertid.

Den lilla motorn går mycket bra, startar lätt, men sågen vibrerar mer och med högre frekvenser än en större /tyngre såg.

Den lilla kedjan hoppade nyligen av svärdet på vår såg, fastnade under kåpan och trasade sönder ett plastlock.

MS201C-M är visserligen tåligare byggd, men klarar den robustare 1.3mm kedjan. Tyvärr kostar den sågen lika mycket som en för oss mer behövlig 50-kubikare.

Visst är det kul med flera sågar, men vi har ibland behov av både en kraftfullare såg, samt i färre situationer också en lättare såg, än just all round 50-kubikare.

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

ulfgustav  
#310736 Köp en lite rejälare såg det rekommenderas.
Själv var jag i samma tankar som du för 3 år sedan, köpte en liten Stihl såg fungerade väl sådär, men först började jag tröttna på picolo kjedjan, som inte var nån höjdare, därefter så har den krånglat, har haft den på service flera ggr utan nämvärt resultat, svårstartad, samt att plastbitar lossnar.
Har tröttnat på denna nu får den stå, köpte mig istället en Jonsered cs 2045, går klockrent, lättstartad samt en 0,325 kjedja. Har 13" svärd på den, men har även kört med 15" svärd och den orkar med det också utan problem

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Kris  
#310796 Jeg har en jonsred 2253 og er veldig fornøyd. Kjører med 13" pga mye kvisting. Veier ca 5 kg. Er jo ikke den minste saga men virker solid

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

gogge  
#310815 verkar som att 192:an är en såg som en del gillar trots allt.
Jag har bara haft möjlighet att få prova den vid ett tillfälle, å får lov att säga att den har en bra balans i maskin. Visst lite skakningar på höga varv men ok.
Alltid bra att få höra andras åsikter i ämnet. För egen del är det just en liten såg som "ha begäret" har hamnat på.
Visst finns fördelar att ha samma typ av kedjor mm. Ser ändå det som ett mindre bekymmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

JensSkoog  
#310859 Samstämmer aldels! Jag har stora sågar till dom grova jobbarna, men i småarbetet holler min 192 gott, och så är det så bekvämt att den väger lite. Balansen är bra, tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310865 Ska nu ner till Stihl 150-klassen, kan du lika gärna tilla närmare på en Husqvarna batterisåg - särskilt om du bara ska ha den runt gården

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

gogge  
#310873
Niking skrev:Ska nu ner till Stihl 150-klassen, kan du lika gärna tilla närmare på en Husqvarna batterisåg - särskilt om du bara ska ha den runt gården

/Niklas


Det var det där jag misstänkte att den blev lite väl klen. El/batterisåg är inget bra alternativ i mitt läge (tyvärr)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310880
Niking skrev:Ska nu ner till Stihl 150-klassen, kan du lika gärna tilla närmare på en Husqvarna batterisåg - särskilt om du bara ska ha den runt gården

/Niklas


Ja Niking! eller varför inte stihls msa 200? rätt bra drag i den å! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310882
Huggarn skrev:
Niking skrev:Ska nu ner till Stihl 150-klassen, kan du lika gärna tilla närmare på en Husqvarna batterisåg - särskilt om du bara ska ha den runt gården

/Niklas


Ja Niking! eller varför inte stihls msa 200? rätt bra drag i den å! :smile:


Stihl 200 har jag bara provkört en gång för 7-8 år sedan, så den kan jag inte jämföra med batterisågen... Men du kanske hittar något lämpligt klipp?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310893
Niking skrev:
Huggarn skrev:
Niking skrev:Ska nu ner till Stihl 150-klassen, kan du lika gärna tilla närmare på en Husqvarna batterisåg - särskilt om du bara ska ha den runt gården

/Niklas


Ja Niking! eller varför inte stihls msa 200? rätt bra drag i den å! :smile:


Stihl 200 har jag bara provkört en gång för 7-8 år sedan, så den kan jag inte jämföra med batterisågen... Men du kanske hittar något lämpligt klipp?
/Niklas



Msa 200 är en batterisåg och fanns inte för 7-8 år sedan! måste vara nån anna stihl 200 du provat! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

JensSkoog  
#310894 MS150 och MS200 är två sågar från olika planetar! MS150 skulle väl duga i beskärningen av rosväxterna, men MS200 är en fullblods proffsåg för den som vil ha mindre å kånka på i klenarbete och kvistning. Men, jag är positivt förvånad över hur bra min nya MS192 jobbar, bara jag kommer i håg att det är en småsåg och ingen 70kubikare! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken liten motorsåg rekomenderas?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310899
JensSkoog skrev:MS150 och MS200 är två sågar från olika planetar! MS150 skulle väl duga i beskärningen av rosväxterna, men MS200 är en fullblods proffsåg för den som vil ha mindre å kånka på i klenarbete och kvistning. Men, jag är positivt förvånad över hur bra min nya MS192 jobbar, bara jag kommer i håg att det är en småsåg och ingen 70kubikare! :lol:


nu missförstod du nog lite grann Jens Skoog! Jag skrev MSA 200 å inte MS 200! en viss skillnad de .... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).