Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Svea

23 inlägg 12079 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Svea

Fredrik Reuter  
#308396 Nu varnar SMHI återigen för storm. Stormen Svea skriver SVT att den kan komma att döpas till. Den är alltså inte döpt till Svea ännu men följs traditionen så kommer den heta stormen Svea.

Som vid förra stormen Alexander så tycker jag det är bra om även denna storm får en egen tråd, fast än Svea redan börjat diskuteras i en gammal tråd.

Svea ska enl utsago drabbas Göteborgsområdet först med vindar upp till 27m/s. Genom detta klassar SMHI Svea till en klass 2 varning vilket är snäppet under den värsta klassningen som är 3. Klass 2 innebär fara för allmänheten.

Vi får hoppas att även stormen Svea blir en mild variant, precis som stormen Alexander.
Ni som bor i området får gärna rapportera i denna tråd.

Ex, hur är det tjäle i Göteborgstrakten? Om det drar i så kan det ju vara så att tjälen hjälper träden att stå kvar i annars väldigt blöta marker.

Som sagt, vi håller tummarna att Stormen Svea inte blir någon storm och rapportera gärna läget här i tråden



   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

jannee  
#308406 Om vi tillsammans riktigt målar f*n på väggen så kanske det inte blir så farligt. Anar det värsta men får hoppas på det bästa.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

242xpg  
#308409 I Sjuhärad har vi lite tjäle ännu på sina ställen men vi får hålla tummarna... Tur är att det kommer från sydväst som är den vanliga vindriktningen... Och inte ost el nord... Då hade det garanterat vart än värre....den som lever får se..

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Hema  
#308436 I Borås har tjälen mer eller mindre släppt o det är fortfarande mycket blött i markerna. Svea håll dig lugn!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Svea

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308464 Återstår att se om man blir blåst på virkesvärdet då... 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stormen Svea

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308472 Det finns goda möjligheter i denna stom! Jag målar sällan fan på väggen men upplägget är samma som för tio år sedan för utom katastrofen i Thailand som tog bort fokus. Små varningar sent in prognosen det var bara klass två även då. Kommer in under fördjupning och som det ser ut nu kommer vara som lägst på botten havet. Nu tror jag inte att det blir så allvarligt och vi har bättre möjligheter att förutspå oväder men se södra Norrland förra året som inte skulle bli så farligt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Amatörhuggare 62  
#308530 Har i 2 dagar förberett,en slutavverkning. I Falköpingstrakten. Fällt övergrova granar och kapat Vänerblock. Säg nu inte att man, på Lördag får börja med att kapa vindfällen!!! Måste hem till Ostkusten igen. Men jag hör precis nu hur Syrrans,hus knarrar när d tar i.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Jim_the_one  
#308533 Jaså är du i falsketa trakten :-)
Här knakar huset ovanligt lite faktist, lite oväntat.
Bor utanför Floby.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

rikard_e  
#308542
Hema skrev:I Borås har tjälen mer eller mindre släppt o det är fortfarande mycket blött i markerna. Svea håll dig lugn!


Får man fråga vart någonstans runt Borås? från en sjuhäradsbo till en annan

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Amatörhuggare 62  
#308546 Floby ska jag till idag, om vägen är farbar. Kolla på nyare firmabil.vinden låter inte, värre än förut.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Hema  
#308551
rikard_e skrev:
Hema skrev:I Borås har tjälen mer eller mindre släppt o det är fortfarande mycket blött i markerna. Svea håll dig lugn!


Får man fråga vart någonstans runt Borås? från en sjuhäradsbo till en annan

Du har nu ett pm.

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

stektlök  
#308555 Visst blåser det men inte så kåken knakar, än iaf... jag avvaktar å går en promenad istället :)

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308580 Har precis gått promenad genom skogen och tittat på alla platser där det brukar blåsa ner, inga vindfällen hittade. Det blåser fortfarande lite. Jag fortsätter gallringsarbetet som planerat. Sjuhäradsbyggden.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Svea

ilbajten  
#308611 Hm, blåser inte så farlit här heller män nog för å lyfta mina gamla trädgårdsmöbler som to mä sig grill å järnstsketet runt altanen å hm, rätt i bakrutan på Jeepen...
En del små pustar kan de va rätt bra drag i tydligen.
Hammocken stog i Kulltorp Småland å den e väl kvar i samma socken män inte i samma skick :lol:

Avatar Fallback

Re: Stormen Svea

Hema  
#308652 Endast ett dött trä som knäckts av o tur för ming o grannarna, så var det några meter för kort för att riva ned telefonledningen. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).