Motorsåg och handhållet

Överkänsligt kastskydd?

14 inlägg 6530 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Överkänsligt kastskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299066 Jag tycker kastskyddet på min 339xp är överkänsligt! Om jag står med sågen lutad snett neråt och lossar skyddad med vänsterhanden lite bestämt, så studsar handtaget tillbaka och löser ut direkt igen. Om jag lossar försiktigt eller håller sågen vågrätt, så klarar det sig dock. Men lite irriterande.

Inser att ett känsligt skydd är bättre än ett för trögt, men kanske en medelväg? Är detta något som någon känner igen? Hur fixa, pris?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Överkänsligt kastskydd?

herjman  
#299068 Konstigt med tanke på att det sitter en fjäder som styr utlösningen av kastskyddet, trögheten borde vara konstant till fjädern ger sig och då har du inget kastskydd.
Jag har på min dolmar lyckas haft av fjädern vid ett par tillfällen och jag vill minnas att fjädern kostar en femtiolapp

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299070 Kanske bara att byta fjädern då? Lär ju inte dyrt. Kan den vara uttänjd? Använder skyddet mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

rikard_e  
#299075 Hej Mangan, rengör ofta. det är enda tipset jag kan ge dig.

Dom är så känsliga när dom är nya också, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299078 Jasså? Ja, min är ju nio är gammal så jag minns inte hur det var. Blev något bättre när jag rengjorde noggrant igår. Jaha, då är det en till grej förutom luftfiltret man måste göra rent varje däg...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överkänsligt kastskydd?

herjman  
#299093 Använder också mitt flitigt, bär gärna sågen i kastskyddet lutad mot höfter gör att spara på armarna och det verkar slita på fjädern.

Plocka isär det och kolla, inga avancerade grejjer

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

rikard_e  
#299095 Min 339:a från 2006 hade ett överkänsligt kastskydd, när jag skulle återställa kastskyddet efter jag lagt i det fick jag släppa försiktigt för att det inte skulle gå i igen. Jag köpte version 2 av 339:an i vintras.
och det kändes bra ett tag, men det har börjat göra samma, släpper jag kastskyddet ovarsamt så slår det ut.

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

åberg  
#299149 Samma här.

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

tallen100  
#299169 Det var bättre förr!

Användarvisningsbild

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299216 Jaha du 44, 444, 133, 238, som bara man vickade på lilltån löste ut...

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299223 Okej, så det är inte direkt ovanligt att det löses ut så lätt? Har inte tänkt på det förut bara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299233 Vissa såg är lite känsliga andra får man ta till våld för de ska lösa ut...

Avatar Fallback

Re: Överkänsligt kastskydd?

tallen100  
#299238
Mange skrev:Jaha du 44, 444, 133, 238, som bara man vickade på lilltån löste ut...

Ja men håller man på och vickar med lilltån får man skylla sej själv! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Överkänsligt kastskydd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299322 Ibland måste man bara!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).