Verkstan

Drivremmens funktion?

3 inlägg 4433 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivremmens funktion?

David_Spetsberget  
#299042 Hej, vänder mig till forumet för att få hjälp med funktionen för min jordfräs.

Jag kom över en jordfräs, en MTD T 380/m, med en växel fram och en bak.
Problemet jag har är att när jag fick fräsen saknades drivremmen för bakdriften och vajern var delvis borta. Jag har nu fått tag i rätt kilrem (från MTD) och fixat vajerfästet men blir osäker hur remmen ska kopplas in.

Det som stör mig är att jag inte begriper logiken med drivremmarna. Då både rem för framdrift och bakdrift är kopplade till samma axlar, med samma riktning.
Och med den bristen vill jag först stämma av med någon kunnig innan jag drar i gång backen för när backremmen är på plats ser det inte ut att stämma.. (Remmen ligger inte an mot drivaxeln och skaver dessutom mot plåten) Se bifogade bilder.
När jag kör maskinen utan backremmen inkopplad och drar i växelspaken hörs det att motorn går ner och växlar om men riktningen på knivarna ändras ju inte (men hur kan de göra det pga remmen som ändå ser ut att driva åt samma håll...??)

Bifogar bild på växelspak och på drivremmarna, med och utan backremmen. På bilden saknas den lilla fjäder som drar tillbaka backväxeln.

Tacksam för lite kunskap.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Drivremmens funktion?

totte  
#299261 Skall se ut så här:



Hämtat ur manualen (s 12) som finns här: http://lawnandgarden.manualsonline.com/ ... 0.html?p=1

Backremmen måste alltså ligga med utsidan över yttre skivan på motoraxeln. Enda sättet att få till drivning baklänges.

Avatar Fallback

Re: Drivremmens funktion?

David_Spetsberget  
#299273 Tack, som jag sökt efter den bilden!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).