Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Fel hydraulolja i nya Komatsu

13 inlägg 10623 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fel hydraulolja i nya Komatsu

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293674 Enl. uppgift har 17 nya Komatsuskotare som levererats till Finland haft fel hydraulolja i systemet.
De maskinägare som beställt mineralolja har fått sin maskin levererad med bioolja och vice versa.
Orsken lär vara omkastade slangar vid påfyllningen.

Om feltankningen gjordes i Umeå lr vid leverans här i Fin vet jag inte ,inte heller om skördarna är drabbade.

Komatsu "erbjuder" ett gratis sköjning samt förlängd garanti.

http://www.metsakoneet.fi/keskustelu.ph ... wmsg=45511

Är nån i Swe drabbad :?:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293675 Våran 855.1 är på oljebyte idag.

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293676 Vilka brukar köra med mineral och vilka med bio? Hugget som stucket?

Användarvisningsbild

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Kse  
#293678
Mangan skrev:Vilka brukar köra med mineral och vilka med bio? Hugget som stucket?

Dom som måste kör bio, resten mineral skulle jag tro.
Dom större bolagen kräver ju bio för att klara div. sertifieringar.

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293683 Okej fått för mig att de allra flesta var miljöcertade.

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293770 Verkar alltså vara vid fabriken som felet gjordes.
Suck
Vilken soppa.
Här i landet går dom flesta med mineralolja.
Betyder att entreprenören i länken har fyllt på med mineralolja i en maskin som haft bioolja...

Maskinen i länken verkar va drabbad av värmeutveckling,tryckstötar,missljud och dåligt drag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

JensSkoog  
#293774
Simba skrev:Maskinen i länken verkar va drabbad av värmeutveckling,tryckstötar,missljud och dåligt drag.

Får bara upp en massa finsk text genom länken, och ingen maskin? Tyvärr kann jag bara två ord på finsk :wink:

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Blivande snickare  
#293781
JensSkoog skrev:
Simba skrev:Maskinen i länken verkar va drabbad av värmeutveckling,tryckstötar,missljud och dåligt drag.

Får bara upp en massa finsk text genom länken, och ingen maskin? Tyvärr kann jag bara två ord på finsk :wink:

"Kiitos" och "perkele"? ;)

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

axwell  
#293788
Blivande snickare skrev:"Kiitos" och "perkele"? ;)


Kyllä + några könsord tror jag nog att Jens behärskar :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

JensSkoog  
#293888 Kyllä och pekele! Sen visste jag nån gong vad syckeltaska kallas, men det har jag glömmd :lol:

Avatar Fallback

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293891 Länken går till ett diskussionsforum och det är trådstartaren Fma J Taskinen som valt att öppet och under eget namn berätta sin historia.
Detta efter att ha stångats med finska ÅF utan att få gehör,men nu verkar nånting hända :!:
Han har fått en demomaskin medan egna är på verkstad.
Samtidigt har Jari Nurminen,kundbetjäningschef på finska Komatsu Forest gått ut under eget namn på samma forum och berättat vad som hänt
http://www.metsakoneet.fi/keskustelu.ph ... wmsg=45604

Men i Umeå verkar dom leka struts :roll:

Juristerna på finska Maskinentreprenörsförbundet är inkopplade och juridiskt är det ett solklart fall.
Komatsu har gjort sej skyldig till kontraktsbrott.
Detta eftersom i köpeavtalet står det ( i fallet Taskinen) "mineralolja"
På maskinen finns det dekaler som upplyser om att maskinen är fylld med mineralolja.

Men Taskinens maskin var fylld från fabrik med en bioolja "Shell Naturelle Fluid HF-E 46" som är en väldigt bra biologisk nedbrytbar olja med goda smörjegenskaper.

Men.

Den har bara ett fel.

Den tål inte att blandas med mineraloljor.
Enligt Shell så godkänns en inblandning på max 1-2%,större inblandning kan orsaka pumpskador.

Taskinen har kört en blandolja 35-65 :roll:
Skadornas storlek beror givetvis på hur länge man kört ( Taskinen har 1000 timmar med blandolja) värme samt belastning.
Däremot kan dom maskiner som haft mineralolja från fabrik ha en lite bättre möjlighet att räddas.

Men eftersom det är ett kontraktsbrott så har maskinägarna full rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
Men troligen kommer dom flesta att istället byta maskin i förtid,hursomhelst så kommer beg.priset på Komatsu -14 att påverkas ifall "strutsarna" i Umeå inte tar tag i det hela.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293893 Surt! Enligt Komatsu i Sverige har det gått ut listor på vilka maskiner som är drabbade och ska åtgärdas.

Användarvisningsbild

Re: Fel hydraulolja i nya Komatsu

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293902 Enligt Shells produktblad för Naturelle Fluid HF-E 46:

Kompatibilitet och blandbarhet
· Vätskekompatibilitet
Shell Naturelle Fluid HF-E är blandbar med mineraloljebaserade hydrauloljor, men för att säkerställa de miljömässiga egenskaperna på Shell Naturelle HF-E bör systemet dräneras och sköljas noga vid ett byte. Riktlinjer för oljebyte kan man hitta i ISO 15380 Annex A.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).