Traktorer och processorer

Fett i bakre nav på bm350

12 inlägg 8248 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fett i bakre nav på bm350

volvo_per  
#291744 Har sett att det pressas ut fett från navet ibak på min bm350. Kommer runt den stora centrum muttern i fälgen. Om jag tar tag i hjulet så glappar det lite där.. Är det någon här som vet hur det ser ut och fungerar? Är det koniskt lager så det kanske räcker att lägga åt muttern?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291750 Muttern hjälper inte på lagret, det är inte koniskt.

Användarvisningsbild

Re: Fett i bakre nav på bm350

Skogshuggarninorr35  
#291766 Muttern är bara för att dra fast navet på axeln, den ska dras med 300 kg men det är inte säkert att du kan dra fast navet ändå. Har det en gång börjat glappa där och man väntat innan man drar åt det så är det bara att byta sägs det

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

volvo_per  
#291835 Har precis börjat att glappa och läcka ut fett som kommer på utsidan av fälgen. Måste man byta lagret eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fett i bakre nav på bm350

Skogshuggarninorr35  
#291863 Det tror jag inte, men få tag på en slagnyckel som passar på muttern och helst en blyslägga och slå fast muttern. Funkar det så har du haft tur

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291872
volvo_per skrev:Har precis börjat att glappa och läcka ut fett som kommer på utsidan av fälgen. Måste man byta lagret eller?


Nu klarnade det! Kör inte en meter före det är åtgärdat splines glappar upp och det blir oerhört dyrt att åtgärda.

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

volvo_per  
#292152 Okej! Har fått låna en stor nyckel på lantmännen maskin att dra åt med ;) tror du det räcker att dra åt eller kommer det läcka ut fett runt muttern ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292164 Dra åt för kung o fosterland kör en kort runda och upprepa proceduren, förhoppningsvis räcker det.
Alternativ 2 är en fullösning lossa navet, passa på att byta packboxen, tvätta splinesen in och utvändigt, torka, lägg på permabond eller någon loctite och gör som jag skrev tidigare.
Problemet med alternativ 2 är att du inte ska räkna med att få loss navet någon mer gång så därför bytet av packbox.

Användarvisningsbild

Re: Fett i bakre nav på bm350

Camwood  
#292180 Bilder på BM 350 Boxer
P1020979.JPG

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

Bm350  
#300628 Min Boxer hade ett glappigt nav och det hjälpte inte att dra åt muttern. Det var shimsat till max.
Det fick bli ett byte av axeln till en bättre begagnad. Nyckeln gjorde jag av 20 mm tjock plåt.
Den har börjat glappa igen fast den blev dragen hårt så det får bli en reparation av axeln med tillhörande nav.

Mvh Markus

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300630 Går det inte att få tag i nya axlar?

Avatar Fallback

Re: Fett i bakre nav på bm350

Bm350  
#300663 Kanske ligger någon axel någonstans men jag funderar på att lämna in min för renovering. Skulle inte skada att göra nya ytor som passar perfekt ihop med navet.
Navet som sitter på nu har inte suttit på denna axeln innan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).