Skogsmiljö och Trädlära

Träden samarbetar

6 inlägg 4722 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träden samarbetar

Hammaren  
#291106 Idag så blev jag övertygad om det jag haft på känn länge,,och det är att träden samarbetar mot oss som röjer i skogen och framförallt i underröjning, dagens exempel är bara ett av många, jag fällde en gran med bra precision mitt i en lucka,men döm om min förvåning när det plötsligt stod en grov tall där med en kvist som sträckte sig säkert tre meter rakt ut och fångade upp granen precis längst ut på kvisten (eller fingret) tallen lyckades i sista stund rädda granen från att gå i backen.
Jag blev högröd under visiret, det var då väl själva f,, nappade tag i granen och tryckte på
allt jag hade, då plötsligt kommer en grov gran som jag kapat av tidigare farande bakifrån och klappar till mig i bakhuvudet så jag slår i backen, granens syster eller bror hänger fortfarande kvar i tallen, jag rusar upp med sågen och ger mig på båda granarna, nu kapar jag ner dom i meterbitar och går vidare mot nya utmaningar #:-s Det är säkert fler
av er som också funderat på om det inte är så att träden samarbetar. :wink: :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Träden samarbetar

isteskog  
#291109 Haha! Naturens hämnd mot röjarna. Undrar hur många gånger man inte fått en käftsmäll av sälgar när man ska röja ner dom, envisare träd och få ner på backen finns inte :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Träden samarbetar

rokon  
#291111 Du har så rätt i dina aningar Hammaren, träden sammarbetar, kommunicerar i underjordiska nätverk kan styra näring till de träd som behöver den bäst med hjälp av svamphyfernas Mykorrhiza med trädens finaste rottrådar. Mest märker jag det själv genom att stubbarna sticker upp när jag skall parera (när jag röjer) med att ta ett steg tillbaka då vips så finns det en stubbe där.

Användarvisningsbild

Re: Träden samarbetar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291112

Avatar Fallback

Re: Träden samarbetar

isteskog  
#291115 Rädda människorna... hugg ner träden!!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Träden samarbetar

Hammaren  
#291124
SkogsGotte skrev:https://www.youtube.com/watch?v=WeZKiOA6-FE

Det är precis så här det är! :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).