Öppna kategorin

Hjälp mot reservat i skogen

25 inlägg 13938 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mot reservat i skogen

fergusson 6140  
#281832 Jag behöver all hjälp jag kan få att stoppa Länsstyrelsens reservatsiver som kommer att helt ödelägga min skogsfastighet på 75 ha i ett stycke, den skall nu delas upp i 5 enheter 30% till reservat, avstängning av hela skogens bredd och vägar vilket gör det omöjligt att sköta ytterligare 30%. Jag har en släktgård med anor sedan 1600 talet med en mängd väl bevarade byggnader och kulturföremål från skogsbruket , jag har brukat fastigheten i 40 år mycket försiktigt och hantverksmässigt allt i syfte att bevara skogen och att producera en liten mängd kvalitetsvirke till landets kulturbyggnader vilket hittills har skett till exempelvis Sala Silvergruva ,slussportar i Strömsholms kanal kulturbyggnader i Stockholm samt på Gotland. Efter min gärning här på gården vill jag överlåta gården till min dotter som har utbildat sig inom vildmarksturism och guideutbildning och som därmed kan driva fastigheten med naturturism samt visning av skogsmarken och skogsbruksmetoder från förr. Detta är ett desperat rop om hjälp i en mycket svår situation



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281839 Lider med dig! Mycket trist att få sitt livsverk sönderslaget av länsstyrelsens miljömuppar.

Den första tanken är ju att snabbt rovgallra igenom det tänkta reservatet innan det är för sent, men det valet ger ju ett onödigt trist arv till din dotter.

Frågan är dock hur långt kvar det är till din planerade "pensionering" som skogsbrukare samt hur det av länsstyrelsen planerade reservatets föreskrifter kan tänkas påverka din dotters planer på naturturism. Kanske inte alls omöjligt för henne att förlägga huvuddelen av sin äventyrsturism på det av länsstyrelsen planerade reservatet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

rokon  
#281874 Jag upprepar mitt svar till dig från annan tråd och lägger till att denna möjlighet som jag där tipsar dig om är så pass ny, att knappast någon annan du söker kontakt med för konsultationer kommer att nämna det.
Men nu lägger du till mer information i ditt inlägg, och jag tycker hela din verksamhet och tanke är som klippt och skuren som beskrivning för ditt adaptiva skogsförsök. Deras reservatsbildning har ej vunnit laga kraft som jag förstår så registrera hela skiftet som ditt Adaptiva skogsförsök. Efter det så har de något att bita i som myndigheterna aldrig tidigare varit med om!


Jag förstår att du har fått ett dilemma om halsen om det redan kommit ett reservatsförslag, nu måste du agera med största klokhet, om jag eventuellt kan bidra med något tips så får du använda ditt omdöme.
En gallringsåtgärd direkt nu i det läge du befinner dig i verkar senkommet och inte det bästa att göra.

Om en annan part föreslår ett reservat så är det en partsinlaga, tänk efter, du kanske har ett bättre förslag om hur din egen skog skall skötas som gagnar dina intressen samtidigt som det gagnar naturen?

Studera vad adaptiv skogskötsel kan ge dig för möjligheter, om du finner det som att det kunde passa dig så registrera detta område på skogsägarens försöksportal och ange vad du vill göra, uppnå, mm. Se det som din partsinlaga vad du vill göra, när du gör det är inte så bråttom med.
Den Adaptiva skogsskötseln är ett regeringsdirektiv till SLU och Skogsstyrelsen, och min uppfattning är att försök kan gälla före lagstiftning ibland. Jag skulle agera snabbt, du kan formulera om dig eller komplettera med tiden där du ej tycker du kan finna rätta uppgifter nu. http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... oksportal/

Det finns E-postlänkar till skogskonsulenter som hjälper dig som vill lägga upp ett försök.
Var bor du?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

rokon  
#281908 Jag har utryckt mig något försiktigt tidigare, men här kommer mera!

Det är den förenklade modellen av Adaptiv skogskötsel genom registrering på "mina sidor" på skogsstyrelsens hemsida som jag tror vore något för dig.
"Dessutom innehåller förslaget en förenklad modell där enskilda skogsägare kan
meddela Skogsstyrelsen att man vill prova någon åtgärd under adaptiva former. I
denna förenklade modell tror vi att en mångfald av andra åtgärder också kommer
upp."

Jag vill inge dig hopp och mod och se dig som en segrare! Moraliskt sett är du redan en vinnare!
Med rätt verktyg i din hand, som jag tror det jag tipsar om kan vara, så skall det gå dig och din dotter väl.
Jag registrerade mitt Eget Adaptiva Skogsförsök själv samma dag som jag satte mig in i vad det var, det tog mig 2 timmar totalt ca, ibland är jag snabb.
Jag vill ge dig tipset att för en tid av några dagar glömma vad Länsstyrelsen har för planer för din mark, det är nu ovidkommande!
Du har skött skogen suveränt bra, du har en toppenbra plan, och du är bäst på din skog!

"anfall är bästa försvar"

Du skall sätta agendan! Länsstyrelsen skall få något oväntat att ta ställning till. Dit vapen är det Adaptiva skogsförsöket där du anger vad du vill uppnå hur du skall gå till väga mm.
Det finns exempel på Adaptiv skogskötsel men med den förenklade modellen så är det du har att komma med som är så viktigt.
Du har regeringens arbete bakom dig, du har skogsstyrelsen bakom dig du har SLU som stöd om det behövs, du har en översyn av lagstiftningen om det behövs omkring (2016)
Under tiden behöver du bara förhala Länsstyrelsen.
Du och din Dotter har mitt fulla moraliska stöd! //rokon


Exempel där dina insatser kan placeras in;
Miljövårdande åtgärder;
Miljövårdsåtgärder
Naturvårdande skötsel
Bind ihop och stärk kantzon runt naturvärden

Kombinerade åtgärder;
Hyggesfritt skogsbruk
Blandskog
Miljöanpassad markberedning

"Juridiska aspekter
Regler finns om att avverkning på produktiv skogsmark ska vara ändamålsenlig
för återväxt av ny skog eller främja skogens utveckling. Undantag från detta kan
medges i särskilda fall för att möjliggöra försöksverksamhet eller för att bevara
och utveckla natur- och kulturmiljövärden. Regler finns även om att trädbestånd
under en viss ålder inte får avverkas. Skogsstyrelsen kan medge undantag från
dessa bestämmelser. Dessutom finns regler kring när ny skog ska anläggas på
produktiv skogsmark. Avseende avverkning i fjällnära skog och ädellövskog finns
särskilda regler."

"Om erfarenheterna av adaptiv förvaltning varit goda fram t.o.m. 2015 och det bedöms
finnas behov av att pröva åtgärder som idag inte är tillåtna, och det visar sig
finnas fördelar med att ge adaptiv skogsskötsel en juridisk grund (det vill säga
införa bestämmelser i skogsvårdslagstiftningen kring adaptiv förvaltning), avser
Skogsstyrelsen och SLU att föreslå det. Detta kan i så fall göras i samband med
projektets avslutningsrapport, preliminärt lagd till april 2016"

citat och några exempel från http://shop.skogsstyrelsen.se/shop/9098 ... 8-1586.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281915 Helt hemsk berättelse, vet inte hur jag kan hjälpa. Förstår precis din desperation, fan vad rättslös man är i bland. Det du berättar styrker mig i min tanke att sakta men säkert rensa skogen på allt som kan definieras som "värden". Det är förstås för hemskt att behöva göra det, då helt bär emot det man vill. Men länsstyrelserna och dess personal har verkligen tagit över fogdens roll. som de säge på engelska Judge, jury and exucutioner! 😡

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

rokon  
#281920 Det är inte hemskt Uvskogen, i fergusson 6140 ser vi en vinnare!
I det här fallet skall Länsstyrelsen få krypa till korset!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281925
rokon skrev:Det är inte hemskt Uvskogen, i fergusson 6140 ser vi en vinnare!
I det här fallet skall Länsstyrelsen få krypa till korset!


Jag hoppas verkligen att du får rätt!!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

sundelius  
#281956 Rensa värden låter hemskt. Vi vill ju vårda våra skogar

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281965
sundelius skrev:Rensa värden låter hemskt. Vi vill ju vårda våra skogar

Och man vill själv bestämma över sin egen skog!
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 01 jun 2014, 07:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281969
sundelius skrev:Rensa värden låter hemskt. Vi vill ju vårda våra skogar


Javisst, så har väl de flesta tänkt och gjort i massor av år. Men varför göra det om priset är att du blir av med din skog? Eller hur menar du med "vårda våra skogar"? Jag äger bara en skog, min. Kan inte ta på mig att "vårda" någons annans
Eller hur menar du med "våra skogar", äger du flera?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

sundelius  
#282072
Uvskogen skrev:
sundelius skrev:Rensa värden låter hemskt. Vi vill ju vårda våra skogar


Javisst, så har väl de flesta tänkt och gjort i massor av år. Men varför göra det om priset är att du blir av med din skog? Eller hur menar du med "vårda våra skogar"? Jag äger bara en skog, min. Kan inte ta på mig att "vårda" någons annans
Eller hur menar du med "våra skogar", äger du flera?

Jag menar bara att alla engagerade skogsmänniskor här tror jag känner med sin skog och är stolta över de värden som finns i sin skog. Självklart är det synd om fergusson 6140 och lider med honom. Om du med flera skogar menar mer än ett skifte så ja

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282112
sundelius skrev:Jag menar bara att alla engagerade skogsmänniskor här tror jag känner med sin skog och är stolta över de värden som finns i sin skog. Självklart är det synd om fergusson 6140 och lider med honom. Om du med flera skogar menar mer än ett skifte så ja


Javisst, jag jagade upp mig lite där :roll: . Ville inte vara otrevlig på något sätt.

Kan nog inte heller jag såga bort de fina platserna som jag sparat i skogen, men ibland blir jag bara så trött på förmynderiet och bristen på respekt för mitt och ditt. (kan delvis bero på att jag den senaste tiden ägnat mig åt att diskutera strandskydd med lst. och kommun :sad: )

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

rokon  
#282113 Så bildas naturreservat
svar på vanliga frågor från markägare

http://www.naturvardsverket.se/Document ... 8234-5.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mot reservat i skogen

rokon  
#282114 Att överklaga ett beslut om naturreservat

http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... -08-30.pdf

Att endast välja möjligheten att överklaga skulle inte vara min strategi då man inte agerar på egen planhalva då.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mot reservat i skogen

fergusson 6140  
#282120 Tack rokon för ditt intresse för mitt ärende jag bor i Västmanland och är mycket tacksam för dina i mitt tycke goda råd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).