Traktorn i skogen

Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

9 inlägg 7382 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

aywa  
#281178 Hej!

Ja som rubriken lyder så har jag bytt upp mig till en Fiat 580 DT med helhydraulisk lastare med enspaksteglage.

På min andra traktor ( en nuffield fr 65) så måste jag ju aktivera hydraulpumpen för att hydrauliken skall gå. På fiaten verkar det som att hydraulpumpen är aktiverad hela tiden då det bara är att sätta sig i hytten och direkt använda frontlastaren utan att aktivera pumpen. -säkert nån annan teknologi som gör att pumpen inte tar skada av att ständigt snurra men känns ju lite "dumt" att den inte går att stänga av exempelvis vid färd på väg....

Hursomhelst: på nuffielden har jag kopplat in griplastaren med tryck via tipputtaget samt returen rätt ner i växellådan. ( aktiverar trycket genom att låta tipputtagsspaken hålls öppen via en fjäder till taket).
MEN: på fiaten finns det ju 4 uttag med snabbkopplingsanslutningar baktill- troligen en enkelverkande, en retur och de övriga två för att kunna köra en dubbelverkande kolv( tror jag). Någon som vet hur jag kan koppla in griplastarens ventilpaket till någon av dessa 4 uttag? Känns ju inte som man skall behövs hänga in en fjäder i hytten på fiaten för att aktivera tipputtaget ( som tryck till griplastaren) då traktorn känns mer "modern" än hur jag löst anslutningarna på nuffielden.

Mkt text men hoppas någon vet hur jag kan göra eller justera nåt reglage för att koppla in griplastaren på bästa sätt. Har läst i instrboken men där finns mkt att önska vad gäller tydlighet



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281187 Nu är det länge sen jag hade med 580 DT att göra men det vanliga på traktorer allmänt
är att om man har fyra likadana snabbkopplingshonor bakpå traktorn så är det två stycken
par dubbelverkande uttag med in/ut & ut/in ovanför varandra.
På Fiaten är det väl två rätt långa spakar i hytten, den högra för det högra paret osv.
Du kopplar då kranens tryckslang på den övre och returslang på den nedre och drar
spaken bakåt tills den klickar fast alternativt fäster du den med en spännrem.
Det kan åxå vara så att spaken ska framåt, samma annars.
Nästa steg är ju att filura om fri retur kan ge nån hastighetsökning, det står i manualen
hur man ställer om dvventilen till att bara mata ut och kör returen direkt i påfyllningen.

Avatar Fallback

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

aywa  
#281191 Tack slurfi, det låter rimligt tycker jag!
Men just som du säger så finns det två spakar bredvid varandra i hytten ( höger om förarstolen). Den högra provade jag tidigare idag på tippkärran och den fungerade enkelverkande ( som sig bör).
Men om jag prövar att koppla in gripens paket i de vänstra honparet baktill och sedan aktiverar spaken ( med klickläge eller spännband som "fixering" av spaken) finns det då någon risk att jag på nåt vis kan skada gripens ventilpaket om funktionen i dessa vänstra honpar är av dubbelverkande funktion ( kanske inte spelar någon som helst roll men jag tänker att på nuffielden så är ju trycket enkelverkande med returen fritt ner i hydrauloljetanken).

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

aywa  
#281192 ...just D ja, det läste jag någonting i manualen om att det gick att vrida en skruv i bott eller vrida utåt (positionerad vid sliden) för att på så vis ändra mellan dubbelverkande funktion och enkelverkande.

Tror du det finns sådana justeringsmöjligheter för respektive spak eller ändras funktionen för båda spakarna samtidigt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281195 Jag vill minnas att det är en skruv för vardera ventil.

Avatar Fallback

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

aywa  
#281200 Låter bra att de är " individuellt" justerbara:)

Men gällande hydraulpumpen; är den ständigt igång eller går den att koppla ifrån så som man kan på nuffielden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281205 Hydraulpumpen är direktdriven av mtorn så den går när motorn går.
Urkopplingsbart fanns på några få märken förr sen dess är det i princip konstant ikoppling.

Avatar Fallback

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

aywa  
#281273 Direktdriven, spontant känns det som att det sliter onödigt på pumpen, men men, är trevligt att hydrauliken "alltid är redo":)

Nåväl, tack för infon slurfi. Gjorde en "prototyp" på fästet till griplastarens ventilpaketet och kopplade in det mot traktorn. I med en kil framför aktiveringsspaken ( som ju är justerad till enkelverkande funktion) och det funkade fint=D
Både flöde och trycket är ju som natt och dag mot nuffielden - men så skiljer det ju 20 år dem emellan;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt Fiat 580 DT- hur koppla gripen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281276 Glad att kunna hjälpa, dock är min kunskap om Fiat lite begränsad så den som vet bättre
bör komma med input asap.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).