Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20481 inlägg 2706129 visningar 290 följer Svara, dela mm...   

Re: Dagens bild

lundqvist.r  
#818912 Nu har jag ett par dagars pyssel på en yta som jag röjde för en fem-sex år sedan. Jag var på tok för försiktig, och nu har det växt ytterligare. Att bara fälla och låta allt ligga kändes inte rätt, det kommer inte gå att röra sig där på ett bra tag då. Så nu blir det att samla ihop bitarna. Fin dag, -8 grader och sol. Start med kaffe satt bra. Aeropress-bryggare ifall någon funderar.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#818914 Sol, snö och nybryggad kaffe och skogsjobb som väntar 👍 .
Det går väl inte an att må bättre än det @lundqvist.r 😀

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tärendöälven

TS

Amatörhuggare 62  
#819076 Går å spankulerar lite, i en naturmuppeavverkning
Rejäla Ekstockar, måste vara något special
Skördarförarn undrar om den, gått miljökursen ???

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#819094 Ser ut att vara en och annan skaplig ek. Men är det verkligen rätt apterat? Jag tycker de ser väl långa ut för att optimera kvalitén och priset?

Amatörhuggare 62  
#819097 Är något väldigt special. 4,5 m å 7 m
Skall enligt hörsägen, åt Göteborg.
Kärhs får inte äran, denna gång.

Amatörhuggare 62  
#819101 [quote="Amatörhuggare 62"]Är något väldigt special. 4,5 m å 7 m
Skall enligt hörsägen, åt Göteborg.
Kärhs får inte äran, denna gång.[/quote]
I vanliga fall, skall dom vara 2,70 till 2,90

Amatörhuggare 62  
#819112 Duktig chaufför, Han försvinner till vänster bakom maskinhallen, å som de är kommer släpan åt fotografen. Å sedan lägger han om åt höger. 5 axlad släpa. Vad då Biometria å deras mått, verkar gå lite varsomhelst, om kusken är skicklig.

Användarvisningsbild

svampbob  
#819124 Det är mörkt och ruggigt i skogen.

hfab  
svampbob skrev:Det är mörkt och ruggigt i skogen.

Jag kan komma och ta över om du vill.
Då slipper du sitta och ha det otrevligt...

Användarvisningsbild

svampbob  
hfab skrev:
svampbob skrev:Det är mörkt och ruggigt i skogen.

Jag kan komma och ta över om du vill.
Då slipper du sitta och ha det otrevligt...

Det blir för långa dagar och veckor. Hugga på helgerna jobba på veckorna och skota på kvällarna.

Jag hoppas ständigt på att det ska bli lite mindre jobb och mera skog.

hfab  
#819139 Synd om du! 😉

Användarvisningsbild

Elis76  
Amatörhuggare 62 skrev:Duktig chaufför, Han försvinner till vänster bakom maskinhallen, å som de är kommer släpan åt fotografen. Å sedan lägger han om åt höger. 5 axlad släpa. Vad då Biometria å deras mått, verkar gå lite varsomhelst, om kusken är skicklig.

Visst är det så, det finns många duktiga chaufförer.

jannee  
#819155 Som allt annat är även en del duktiga på sitt arbete, en del är djävligt duktiga.
Köra i skogen (skogsbil) kräver en speciell kunskap (blick), men utan att förringa dessa timmerbilschaufförer, deras ekipage är betydligt smidigare än de 24 meters du möter eller ser ute på landsvägarna.
Speciellt konsten att vända på alltför trånga vändplaner men även komma runt snäva böjar är något som DU chaufför tvingas lära eller kunna.
De krav Biometria ställer bygger på de mått ett vanligt 24 meters fjärrekipage kan vara i behov av.
På dragbilen är det en annorlunda plats för släpvagnskopplingen.
En skogsbil kan du knyta så tight att om du vill kan du klappa stöttorna på släpet från förarplatsen..
Släpet på ett fjärrtransportekipage är axlarna placering annorlunda - oftast 2 axlar långt fram och två axlar långt bak.
Med en sådan axelplacering går släpet stadigare men tar betydligt mer plats i kurvor och liknande.

Amatörhuggare 62  
#819179 @ Janne ja så är det, en timmerbil har hjulen längre fram å kopplingen sitter på överhänget. Så det liksom håller ut släpan i krökarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).