Motorsåg och handhållet

Husqvarna startar inte

8 inlägg 16719 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna startar inte

magnus76  
#276732 Har en motorsåg Husqvarna 234 som inte vill starta. Bra gnista, bra komp. Har provat med soppa och startgas men tänder inte till, har provat med fler olika tändstift. Den gick när jag ställde den för ett par år sen! Vad är det för fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna startar inte

Hema  
#276736 Om du skruvar loss tändstiftet och sprutar in startgas och sedan monterar tillbaka stiftet, så ska den nog ge lite svar. Rengjort förgasaren och hur ser luftfiltret ut?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna startar inte

jannee  
#276737 Har du provat med att ta loss stiftet och hälla lite bensin direkt på kolven, återmontera stiftet och dra.
Ibland kan denna lilla hjälp göra att motorn går igång, annars har nog något munstycke oxiderat igen.
Bensin har en otrevlig förmåga att kristallisera sig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna startar inte

totte  
#276738 Om den stått i ett par år så är det förmodligen behov av att plocka isär och rengöra förgasare, kolla och eventuellt byta bensinslangar, kanske nya membran till förgasaren också.

Avråder från startgas. Häll en tesked tvåtaktsbensin på luftfiltret och dra. Puffar den då och kanske t o m går några varv så vet du att den tänder. Har du tur kan den gå igång om du upprepar det ett antal gånger. Om inte så är det ovanstående som gäller.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna startar inte

magnus76  
#276740 Har sprutat och hällt i soppa direkt i men hjälper inte, tänkte om ringarna fastnat men då skulle det inte vara så bra komp som det är!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna startar inte

Hema  
#276741 Om kolvringarna hade fastnat, skulle du inte kunna dra runt motorn, mig vetterligen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276743 Är det gristrande stift?
ta ur stift och jorda det väl o dra. Jag brukar som regel lossa dödarkabeln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna startar inte

totte  
#276744 Ringarna kan fastna i kolvspåren, då går den runt fint, men har ingen komp att tala om, så det är nog knappast nåt sånt problem.

Börja med att byta tändstift. Om inget händer då, kolla om stiftet är helt torrt eller om det blir blött när du dragit ett antal gånger. Är det torrt så får den inte soppa, är det blött så har troligen nålventilen kärvat och då flödar den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).