Gallring

Gallra löv i maj rätt el fel?

6 inlägg 7147 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra löv i maj rätt el fel?

frågande och vetande  
#273680 Hej på er allvetande, södra vill komma och gallra ett ca 16 h stort NS område med mestadels bok och ek i maj. En varningsklocka ringer någonstans att detta är fel tid på året. Men kan inte komma på några direkta anledningar. Är det någon som har några synpunkter angående denna huggning?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra löv i maj rätt el fel?

jannee  
#273688 Det jag skull kunna tänka mig är att det INTE är speciellt bra för fågellivet. Fågelbon - ungar o.s.v.
Å andra sidan har de nog INTE någon besvärsrätt. Är du ändå fundersam - ring en ornitolog.

Användarvisningsbild

Re: Gallra löv i maj rätt el fel?

anersimyra  
#273691 Vi fick på " skallen " av ornitologerna när vi gallrade NS i Maj förra året, vi får avbryta någon gång under April.

Avatar Fallback

Re: Gallra löv i maj rätt el fel?

Flax12  
#273694 Inte helt enkelt att gallra utan att stöta på känsligt djurliv oavsett tid på året och bestånd. Men under maj-juni är ju naturen en enda stor "barnkammare". Har mycket på mitt samvete under alla år som entreprenör. Men numer och i egen skog, april-sept är endast jakten på "baggaträd" tillåten. Tycker du att det är fel och att du inte vill så tala om det. Det är din skog!!!

Avatar Fallback

Re: Gallra löv i maj rätt el fel?

frågande och vetande  
#273774 Visst är vårt fågelliv viktigt och något att ha i åtanke. Om man ser vIdag...
Mätningen på skördaren har ofta problem pga bark som fastnar bakom mätarhjulet. Hur är det med så mycket sav i allt som går till flis? Om det åker av för mycket bark vid upparbetningen pga av saven finns det risk att det inte blir inmätt. Finns det något mer att lägga till tycker ni...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra löv i maj rätt el fel?

marcus_the_one  
#276365 ???? vet faktist inte :?:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).