Gallring

Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

6 inlägg 9422 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

superpalten  
#272871 Hej.

Tänkte få lite tips vad man ska göra med den här skogen. 2ha med mestadels gran som aldrig är gallrat. Skogen är minst 80 år.

Bild


Bild


Bild




   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

Hammaren  
#272878 Ett förslag kan vara att hugga ur granarna och lämna en skärm av björk och tall, för att släppa upp nya granplantor underifrån, ser ut att vara lite fuktig mark eller?
Svårt att se utifrån bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

Peteflamingstar  
#272879 Gäller det äldre grandominerad skog med liten eller ingen tillväxt alls brukar jag alltid föreslå föryngringsavverkning, finns ingen anledning att överhålla eller gallra gammal granskog. Som Hammaren sa kan det vara bra med en löv/tallskärm, under förutsättning att andelen tall/löv är minst 15-20%.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

valmet862  
#272880 ser nog ut som det vore bst med ett kalhygge...

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

stektlök  
#272917 80 år.... ja hugg ner å föryngra så har du förhoppningsvis riktigt fin tillväxt snart igen :) men 80årig skog är också trevligt att strosa runt i jämfört med ett hygge !

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal ej gallrad granskog?

Skogsforskare  
#272926 Det ser ut att vara en hel del tall, med gran som kommit upp underifrån.
Mät in lite noggrannare vad du egentligen har innan du bestämmer dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).