Skogsmiljö och Trädlära

Fästingar vaknat rekordtidigt.

8 inlägg 4747 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fästingar vaknat rekordtidigt.

Fredrik Reuter  
#270313 En av våra största plågoandar fästningen verkar ha mått alldeles ypperligt i den milda vintern och tydligen redan vaknat till liv.
Blir det lite sol och mycket regn framöver så kan det bli en jobbig sommar. Är du vaccinerad?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... rna-vaknat



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

ananders  
#270320 Det är inte bara fästingarna som vaknat, även barkborrarna är morgonpigga 😡

Användarvisningsbild

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

Peteflamingstar  
#270321 Självklart vaccinerad, som yrkesverksam i fästingland är man tvungen. Fått borrelia också (vaccinet hjälper inte mot det), ingen trevlig upplevelse! Brukar plocka en tre-fyra stycken varje sommar som satt sig fast. Eländiga odjur.

Avatar Fallback

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270323 Varje sommar? :shock: Jag brukar plocka 3-4 stycken varje vecka. I fjol var det dock väldigt lite.

Användarvisningsbild

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

anersimyra  
#270326 Jag har nog haft tur, trots ett helt liv i skogen, halva boende i Stockholms skärgård, 20 katter, vilka jag dagligen plockat fria från fästingar, har jag de senaste 30 åren endast haft tre fyra av de vidriga som huggit sig fast. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

JensSkoog  
#270367 Hör dom har vaknat här i södra Norge ochså! Har aldig haft en fästing genom mina 64 år, even om jag har varit oerhörd mycket i skog och mark. Alla andra fick dom hemma där jag vux upp, men inte jag! Ha nog varit en sur gammal gubbe från födelsen, med svavelsyra i blodet! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

Peteflamingstar  
#270454 Ja Bergslagsskogarna är än så länge inte väldigt ansatta av fästingar, Mälarregionen, Roslagen och vidare neråt Sthlm har det nog värre. Sen brukar jag väl sprätta bort fyra-fem stycken från byxorna varje dag, det är ju bara de man missar som hinner borra sig fast...

Avatar Fallback

Re: Fästingar vaknat rekordtidigt.

Hema  
#270463 Parkskötarna mumsar vitlökspiller och märkt skillnad, så mer vitlök i maten eller alltid vitlökssås på pizzan. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).