Skogsmiljö och Trädlära

Ytbehandling av trä

8 inlägg 6049 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ytbehandling av trä

rokon  
#268823 Var först i dag jag läste om detta; http://www.organowood.com/index.php/organowood.html då fuktskydd rötskydd flamskydd och ytbehandling av trä i utsatta miljöer har varit något jag tidigare varit rätt involverad i, så fångade detta mitt intresse! En miljövänlig produkt! Och tanken verkar rätt.

"OrganoWoods teknologi baseras på modifiering av trä som ger ett effektivt träskydd mot röta, eld eller vatten och fukt. Fibrerna förändras molekylärt med ogiftiga kiselbaserade ämnen till skillnad mot traditionellt tryckimpregnerat virke där biocider och tungmetaller trycks in i träet.
Bakgrunden till OrganoWoods teknologi är mångårig forskning av naturkemiska principer utfört av forskare vid Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Den biomimetiska forskningen har berört naturliga principer som vattenresistens hos växter och blad, trämaterials styrka och fossilering av organiskt material. Utifrån denna vetenskap och kunskap har OrganoWoods teknologier och produkter utvecklats."
Citat från hemsidan.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

JensSkoog  
#268826 Det ser nästan för bra ut! :wink: Undrar vad priset är och hur det påverkar hollfasthet och bäring.

Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

rokon  
#268827 Det skall tydligen finnas behandlat trallvirke att köpa också, som ett alternativ till tryckimpregnerat virke. Det har visst inte den allra högsta skyddsklassen, men till altaner och så verkar det vara perfekt.
För skogsägaren i Norrland så ger dessa produkter en vidareförädling av en redan bra produkt, till skillnad från konventionell tryckimpregnering där virket kan vara av rätt usel kvalité från start.
Att behandla fasader med verkar ju också vara bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

JensSkoog  
#268833 Jag har slutat använda ordinärt tryckimpregnerad virke. Kvalitäten är mestadelen urusel. Det här verkar intressant.

Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

loppan  
#268836 Verkar intressant,kostar ca 130+m litern

http://www.gardinpersson.se/produkter/p ... od_farglos

Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

rokon  
#276070 Det här är något som jag verkligen tycker är intressant;
Röt- och flamskyddat trallvirke här får man det hela mer förklarat


Gillar det naturliknande grånade slutresultatet, blir ju något av ett nordiskt teakmaterial, teak innehåller även det kisel. Verkar så rätt tänkt med denna "fossilträdsprodukt"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ytbehandling av trä

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276315 Hmm, fysiskt skydd mot röta. Hur bra blir skyddet om plankan skadas eller spricker, för att inte tala om när plankan kapas?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ytbehandling av trä

Tosca  
#276316 Lite som när oljeindustrin talar om sina tillsatser:
Inget farligt, bara naturliga ämnen, ingredienserna talar vi inte om.

Mineraler upplösta i vatten är väl det som nämns, samt en fossiliseringsprocess.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).