Öppna kategorin

Traktorgrävare något att ha i skogen?

29 inlägg 35091 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorgrävare något att ha i skogen?

Oden  
#268642 Inser att traktorgrävaren troligtvis inte är det optimala i skogsskötseln.
Men jag gillar traktorgrävarens mångsidighet. Kanske inte bäst på något men som sagt mångsidig.

Vad tror ni om att utnyttja grävaggregatet med grip att lasta virke på medföljande timmer vagn?

Skogsmarken är relativt jämn förutom vissa delar som lutar 10-20 grader.

Kan en Bm 646 vara något att kika på? Eller är det Huddig å Lännen som gäller?
Är tyvärr med tunn plånbok för tillfället 8) .



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268652 Den är för tung och klumpig, bättre med en 4wd jordbrukare så kan du hänga på grävagg mm.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268672 Det går naturligtvis att hänga på en timmervagn och att sätta en grip på grävaggregatet men jag tror inte att det blir nåt bra. Grävaggregatet når inte långt och har begränsningar i sitt rörelseschema. Sedan är den ju ganska tung och bred i sig själv..

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268695 Har en Hymas 900T och det är ingen höjdare i skogen.
Tung och hög tyngdpunkt samt lätt i nosen även med en skapligt stor skopa fram.
Däremot om man tog bort grävaggregatet och lastaren fram så har man nog en robust traktor att köra med i skogen samt en trevlig hytt.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Skogstomte  
#268725 Nej, de är ju inte ens bra till det de är byggda för…

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

hlb  
#268733 Använder min Hydrema806T för markberedning (fläckberedning) före plantering. Kraftig kabelskopa ca40 cm bred. Trycker undan ris vänder och packar. Blir väldigt fint men kräver nog en pensionär vid spakarna för att vara lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

totte  
#268766
Skogstomte skrev:Nej, de är ju inte ens bra till det de är byggda för…


Fem poäng :lol:

Avatar Fallback
zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268788
Skogstomte skrev:Nej, de är ju inte ens bra till det de är byggda för…



Hur många har du kört / timmar för att göra det uttalandet.
kom med fakta så tar jag ditt svar på allvar.


Zorran

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

mrvimek  
#268838 Om ja fick välja så skulle ja ha köpt en 1060 huddig med lika lång jibb som stickan och väske fyll däcken så har man en maskin som man ha till att köra i skogen på vintern och gräva på sommaren samt ha en ramstyrd vagn till med fast grip så man kan änd slå virket utan att riskera skador och smidigare :)

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

jannee  
#268844 Visst kan det fungera med en äldre traktorgrävare, får du den nästan "gratis" så varför inte. Fick själv överta en gammal JCB för 30 år sedan. Visst klumpig men jag hade stor glädje av den innan den rasade totalt.
Man bör dock vara ganska kunnig på att skruva och svetsa, vilket jag absolut varken var eller är.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Mannfolk  
#268850 behöver väl inte ens ha kört en traktorgrävare för att konstatera hur pass lite man faktist kan ha användning av 70talets kompromiss uppfinning

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268871 Efter att ha kört de mesta inom entreprenad å skog, så kan ja konstatera att traktor grävare är värdelös både bak å fram, Men Det är en j-a bra kompromiss å till rätt grejjer så funkar den klockrent, som tex elbolag osv....

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Flax12  
#269330 Byggde på en begagnad Sp21! på våran volvo bm 612 -67, i mitten på 80-talet. Körde den som processor hängande i grävarmen. Lyckades välta med denna skapelse som slutade med att jag for ut genom takluckan :shock: .

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare något att ha i skogen?

Oden  
#269337 Får tacka för era synpunkter! Blir till att kika vidare på traktor å skogskärra.

   TS
Användarvisningsbild
Skogstomte  
#269347
zorran skrev:
Skogstomte skrev:Nej, de är ju inte ens bra till det de är byggda för…



Hur många har du kört / timmar för att göra det uttalandet.
kom med fakta så tar jag ditt svar på allvar.


Zorran


Observera att mitt svar handlar om traktorgrävare i första hand, inte midjestyrda grävlastare även om de också omfattas av liknande problem.

Många. Flest timmar i bandgrävare dock. Traktorgrävare kom till på 60-talet när man byggde på en volymprodukt med grävaggregat och lastare. Man fick en relativt billig maskin men med många nackdelar. Användningsområdet där de är effektiva är tyvärr smalt.

Till de största nackdelarna hör:

En sak för mycket, när man använder lastaren är grävaggregatet ivägen och ger hela ekipaget en konstig balans med sin höga tyngdpunkt (för) långt bak. Motorhuven skymmer ganska mycket. Dessutom kräver den mycket plats då den styr i "fel" ände.

När man använder grävaggregatet står det för det mesta en traktor ivägen för ett effektivt arbete.

De har en tendens att bli lite för tunga för vad hjulutrustningen orkar bära i mjuk terräng. Speciellt om man ska köra i skogsterräng som frågan var i tråden.

Fördelarna är såklart enkel vägtransport även om längre sträckor kan vara en pina med det ständiga gungandet samt paradgrenen när man rör sig åt ett håll i arbetet, dikesgrävning t.ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).