Motorsåg och handhållet

Fylla fett i husqvarnas spruta?

20 inlägg 16323 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fylla fett i husqvarnas spruta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260605 Jag vet att den är lite plastig och kanske inte den bästa, men tänkte pröva den för att fetta nållagret. Svärdstrissan fettar jag inte. Men jag är osäker på hur man fyller den med fett, och vad den där plastplutten till vänster skall vara för?
DSC_0035.jpg


Hjälp snälla. :-)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260620 Det är väl bara att trycka i fettet (funkar bäst med att ta lite åt gången så man inte får en stor luftbubbla innanför). Plastpluppen skall sitta bakom fettet för att trycka det framåt.
Håller dock med om att den är väldigt plastig.....har en som följde med senaste sågen och den är fortfarande lika ren och fin som din...

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JensSkoog  
#260655 Liknar min som jag inte har fabrikat på. Fylla i fett är skitarbete, men jag använder nu fett på en "patron" som jag kan ha i en sprutpistol, lik den jag använder til silikon och acryl. En liten slangstubb på spetsen, och jag kan pressa fett aldels ned i botten på sprutan och unngå luft.

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260661 Bra idé!

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JensSkoog  
#260665 Funkar för mig, och jag vet inte hur mycket fett jag smorde på mig själv, bänken och allt annat innan jag kom på den, samt att sprutan aldri funkade som den skulle på grunn av luft i fettet.

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

SawTroll  
#260681 Det er jo like bra at man ikke trenger å bruke de greiene der særlig ofte (jeg fetter heller ikke sverdneser).... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

anersimyra  
#260691
Mangan skrev:Jag vet att den är lite plastig och kanske inte den bästa, men tänkte pröva den för att fetta nållagret. Svärdstrissan fettar jag inte. Men jag är osäker på hur man fyller den med fett, och vad den där plastplutten till vänster skall vara för?
DSC_0035.jpg


Hjälp snälla. :-)
Det där skämtet till fettspruta har jag aldrig fått att fungera.Köp i stället Julas fettspruta som fungerar. Vill du ändå försöka med skräpet, fyll som sagt så du undviker luft i sprutan, ställ den med mynningen neråt på ett element utan att sätta i " plastpluppen," låt stå några timmar innan du sätter i den mycket dåligt fungerade " pluppen."
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

tallen100  
#260695 Den funkar troligen hyfsat ett tag, men ska du smörja fortsättningsvis oxå så får du nog köpa en rejälare spruta...

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JensSkoog  
#260699 Jag har haft min i mer enn tjugo år och den funkar utmärkt til småjobbar, men det är efter at jag fann ut hur jag fick fylld den utan luft i fettet. Undrar om den kom med en Echo eller en HVA såg.

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

tallen100  
#260710
JensSkoog skrev:Jag har haft min i mer enn tjugo år och den funkar utmärkt til småjobbar, men det är efter at jag fann ut hur jag fick fylld den utan luft i fettet. Undrar om den kom med en Echo eller en HVA såg.

Jaha kan hända jag haft otur med den jag provade då, jag brukar fylla dom med den stora fettsprutan...

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JensSkoog  
#260715 Var vel ochså lite mer kvalitet på dom småprylorna som kom med sågen i "gammla"dar! När jag räknar efter så var det vel i 1988 jag fick den, ett kvart hundraår tilbaks, och det känns som i går.

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260733 Nog är den lite väl plastig för att skicka med en såg för 8000:-? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

tallen100  
#260737
Mangan skrev:Nog är den lite väl plastig för att skicka med en såg för 8000:-? ;)

Ja, dom tycker nog att sågarna är så billiga så att det inte finns utrymme att skicka med en redig spruta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JOLOF  
#260857 Bra tips om fyllning från patron! Ngn som klurat ut hur man kan montera pip direkt på patronen?
Sprutan moddar jag med en bit (100 - 150 mm) grovt kvastskaft. Bör passa skapligt i sprutan. Men jag skickar även med plastlocket som tätning.

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

JensSkoog  
#260873
JOLOF skrev:Bra tips om fyllning från patron! Ngn som klurat ut hur man kan montera pip direkt på patronen?
Sprutan moddar jag med en bit (100 - 150 mm) grovt kvastskaft. Bör passa skapligt i sprutan. Men jag skickar även med plastlocket som tätning.

Provat det, men patronen sprack, och jag var inte specielt lycklig med fett utöver mina cementbrosten :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).