Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VMU 512 VALMET 901

6 inlägg 5028 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VMU 512 VALMET 901

Norrlander  
#258887 Problem med VMU 512. Den låser datorn så att inget funkar,kommer upp ett felmeddelande
på displayen,Om man rör,eller bänder försiktigt vmun åt sidan så kan dt börja o funka.
Har kollat lödningar i anslutningsdon på VMU kretskort o rengjort kretskortet i den,det var
spår efter fukt på det.
Är nybörjare på denna maskin,Har läst trådar om VMU, min fråga är går det bra o köra utan denna,måste man göra nån inställning då i datorn.
H



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: VMU 512 VALMET 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258953 Det går fint att köra utan VMU 512-lådan. På min maskin har den bara fungerat sporadiskt de senaste åren.
Trodde jag lyckats laga den för några år sedan, vad nån trasig kondensator eller nåt, men den slutade snart att fungera igen.
När den inte funkar så blockerar den datorn i maskinen, så enda alternativet är att köra utan VMU:n då.

Det enda som händer utan VMU 512 är att du maskinen inte längre minns varje träd (volym, trädslag, etc)
Du får alltså ingen logg på hur mycket du huggit, annat än totalt antal träd.

Avatar Fallback

Re: VMU 512 VALMET 901

Norrlander  
#258977 Tack för ditt svar! Så det är bara och dra ur VMU och sen starta upp datorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: VMU 512 VALMET 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259325 Ja, precis.
Den ska funka lika bra utan VMU-lådan, bara träd-loggen som försvinner.

Avatar Fallback

Re: VMU 512 VALMET 901

håkon  
#260759
Anders Olsson skrev:Ja, precis.
Den ska funka lika bra utan VMU-lådan, bara träd-loggen som försvinner.

Vmu 901
Hvordan kobler man denne fra?

Avatar Fallback

Re: VMU 512 VALMET 901

Norrlander  
#260824 Nu verkar error Vmu försvunnit, vet inte om det har samband men hade problem med ena EHC boxen
funktioner på den försvann o komm tillbaka,fick tag i en beg box som funkar klockrent. Efter det har inte error vmu visat sig?. Men däremot kommer det en utskrift då och då " Område ett måste nollställas innan byte av pristyp kan ske" Och har provat byta förare,då skrivs det ut "Felaktig förare,Förare 1 gäller" Har gjort Nollning under ext val 3 allt från 0 till 9. Fåt felmeddelande ändå?
Vad kan detta bero på? :???:.

Fick kontakt med en Valmet tekniker,han rekomenderar en "reset" av VMU.Detta fel var tydligen ett vanligt fel om det varit dåligt med batterier vid start,och om felet kommer tillbaka ska man kolla, byta backup batteri inuti VMU :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).