Gallring

Gallring granplant satt 1980

39 inlägg 29637 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257579 Hej !
Jag har börjat gallra en granplantering som sattes 1980. Sent men nu ska det göras för nu bestämmer jag.
vad har ni för tips för att undvika fastfällning då det är väldigt tight uppe i topparna och några har hängt sig fast rejält ??
Jag lyckades vrida fram å tebax med hjälp av en förlängning till brytjärnet ni ser i bild. Granfan for i backen efter ett tag iaf men det tar tid och kraft.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257599 Om du har tillgång till en maskin med vinch så kan den hjälpa. Parkera 15-20 m ifrån, fäst vajer och dra sen ner trädet på backen!

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

jannee  
#257602 Har du ingen vinch, fäll åt det håll du redan gallrat, enda chansen.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

alias  
#257605
stektlök skrev:Hej !
Jag har börjat gallra en granplantering som sattes 1980. Sent men nu ska det göras för nu bestämmer jag.
vad har ni för tips för att undvika fastfällning då det är väldigt tight uppe i topparna och några har hängt sig fast rejält ??
Jag lyckades vrida fram å tebax med hjälp av en förlängning till brytjärnet ni ser i bild. Granfan for i backen efter ett tag iaf men det tar tid och kraft.


Ser ju ut att ha vuxit bra de där granarna, gammal åkermark?

På vilken nivå vill du ha råden?

Förutom att lägga lite extratid på att sikta väl så att träden inte hänger sig så är väl det mest basic arbetsplaneringen med att försöka hugga vägträden först och sedan fälla träden i sidoområdena ut i vägen eller snett bakåt i den del av beståndet som redan är genomgallrat (förlåt - känns nästan som om jag idiotförklarar dig, men vet ju inte på vilken nivå man ska börja).

Har träden väl fastnat i ett eller flera andra träd är väl alternativen att (efter att ha beskådat eländet och konstaterat varåt trädet lättast går att lura):

-såga av större delen av brytmånen (spara ena ytterkanten) och vrida trädet med vändhagen på brytjärnet eller vändband och en klenare massavedsbit

-bära rotändan bakåt (träden på bilden ser dock lite väl grova ut för detta)

-baxa trädroten bakåt med en klenare massavedsbit

Sen finns det ju ytterligare en uppsättning alternativ i den tyngre arsenalen, när man gått bet på ovanstående.

Bara mina fem ören.

Edit: såg jannee:s inlägg vid postning av inlägget, vinchen anser jag hör till den tyngre arsenalen, fällriktningen är nog lättaste sättet att eliminera problemen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Chainsaw Charlie  
#257607 När du fällt fast trädet sågar du ett hål i mitten av brytmånen lagom stort för en massavedsbit. Såga sen av resten av brytmånen och använd slanan som en hävstång och kasa trädet längs den bakåt.

Det bör fungerar för träd i den storleken så länge de inte sitter allt för illavuret.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257609 Baxa roten bakåt med massabit?

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

svampbob  
#257610 Den ser lite tung ut för att man ska orka lyfta och dra ut rotändan. Har du fått ner den så där långt så går det ju alltid att med sågen i huvudhöjd såga av en massa bit och sedan brukar resten vara lätt att tas med.

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

T Landström  
#257613
svampbob skrev:Den ser lite tung ut för att man ska orka lyfta och dra ut rotändan. Har du fått ner den så där långt så går det ju alltid att med sågen i huvudhöjd såga av en massa bit och sedan brukar resten vara lätt att tas med.


Alltså...hur säkert är det???? Inte ett sätt jag skulle rekommendera!!!!

Går det inte att vrida ner trädet?

Annars så får du som någon redan sagt försöka fälla ut i det som redan är fällt...

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

JensSkoog  
#257616 Man blir djävulsk god til å sikta i ett bestånd av den typen! Men om man fäller fast och brytjarnet inte hjälper tvärt, så finner jag att et lite spakblock gör jobbet. Kapa brytmån och drag med spakblocket 90 grader på trädet så högt upp du kan, så vil det "rulla" ner. 'Det är ju åtminstone mycket å setta fast blocket i när man gallrar.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

alias  
#257622
Mangan skrev:Baxa roten bakåt med massabit?


Jaha, hur ska man nu försöka beskriva det här i text???

1.Skär av brytmånen på det hängande trädet helt.

2.Ta en så klen massavedsbit du hittar i närheten (ska inte flytta mer kilon än nödvändigt)

3.Placera den grövsta änden på massavedsbiten snett under det lutand trädet (fritt från minnet brukar jag vilja att det lutande trädet ligger mot massavedsbiten ca 0,5-1 meter upp från dess grovände när man sen tar i och baxar).

4.Du vill lyfta det lutande trädet så nära roten det går (tycker det är en fördel om massavedsbiten kan vila i armvecket och att man kan lyfta med benen)

5. Du vill gå från det lutande trädets topp mot dess rotände.

6.Ju spetsigare vinkel du börjar med mellan massavedsbiten och det lutande trädet, ju längre kan du komma med varje tag, men å andra sidan blir det obekvämare då lyfthöjden ökar (det blir alltså en avvägningsfråga mellan dessa parametrar).

Vid närmare eftertanke undrar jag om det inte finns med i någon instruktionsfilm på Tuben? Ska se om jag hittar länk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

jannee  
#257623 Jag känner igen eländet. Det är skitsvårt (mer eller mindre omöjligt) att vrida ned träden och skota dem baklänges, ja om det rörde sig om någon meter, du kan få dra dem 10 meter eller mer innan de slår i backen. Aptera första biten innebär bara att stammen står ännu rakare.
Spelar ingen roll vad du har och du kan koppla med hur kort avstånd som helst, absolut ingen risk att stammen kommer farande, tvärtom, du få dra långt innan trädet är helt nere.
Svambobs ide fungerar garanterat INTE, tror du inte jag har provat. Kan t.o.m. hända att stammen blir hängande i luften.
Nää, en gammal hederlig vajerkran är melodin.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

rikard_e  
#257641 Jag gjorde stickvägar först, sen fäller du mot stickvägarna hela tiden

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

svampbob  
#257652
T Landström skrev:
svampbob skrev:Den ser lite tung ut för att man ska orka lyfta och dra ut rotändan. Har du fått ner den så där långt så går det ju alltid att med sågen i huvudhöjd såga av en massa bit och sedan brukar resten vara lätt att tas med.


Alltså...hur säkert är det???? Inte ett sätt jag skulle rekommendera!!!!

Går det inte att vrida ner trädet?

Annars så får du som någon redan sagt försöka fälla ut i det som redan är fällt...


Nej visst är det lite bortom "säker skog" men jag tror faktiskt att jag har lärt mig det på skogsskolan kan ha varit lite utom läroplanen. Man vill ju inte gärna ha kast på sågen i den höjden så det gäller att akta svärdsspetsen.

Jag har det nog lika trångt där jag är och hugger så jag använde den metoden åtminstone två gånger idag.

Här visar Lasse Strandell hur man gör men den där enhandsfattningen vågar jag mig inte på :???:


Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

Krister_81  
#257657 Jag skulle offrat 20cm av ändan och sågat ändan sned som en pulka i de här fallet, sen baxat med massavedsbit. du ser ju ut att ha extremt slät mark där. brukar alltid göra så då vi gallrar och hugger ved . Med några rejäla tag brukar de åka ner av egen tyngd. Allt e ju fast på hur du värderar värdeminskningen kontra tidsåtgång.
MVH Krister

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257684
alias skrev:
Mangan skrev:Baxa roten bakåt med massabit?


Jaha, hur ska man nu försöka beskriva det här i text???



Eh, det var mitt förslag till trådstartaren. Jag har nog fällt fast tilräckligt med träd i gallring för att jag skall ha kläm på detaljerna själv! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).