Skogsmiljö och Trädlära

Skägget fast i grenen, vad göra?

22 inlägg 15015 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#257408 Vad kan detta vara för typ av åkomma?

Såg detta idag när jag var ute på en skogspromenad och behövde slå i båge i enskildhet.

Den ena är 70 cm lång och den andra ungefär hälften så lång.

Är det här något positivt eller kan det ställa till med bekymmer?

Granskägg.jpg


Björkskägg.jpg



Något slags hänglav, men vilket ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

JensSkoog  
#257415 Skägglav, men vilken typ? Var det andra träd med samma nära på? Ser ut som det är två olika typer, men det är svårt å se utan macrobilder.

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Blivande snickare  
#257418 När jag läste rubriken fick jag en helt annan bild i skallen :mrgreen: :oops: :roll:

Vet inte vad det är du har på bilden... nån extrem version av skägglav tror jag kanske...

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

värmSkog  
#257420 Skägget på den översta bilen va riktigt långt. Laven på den nedre bilden tycker jag att jag ser lite här och var. En gubbe från skogsstyrelsen gillade dessa lavar skarpt när han var hemma hos mig för ett par år sedan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Baggböla  
#257428 Finns ju någon hänglav som heter Långskägg och är rödlistad. Då är de bara att gratulera eller beklaga sorgen.

Ser du produktion framför naturvård så be inte någon myndighet om hjälp att artbestämma.

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#257433
Baggböla skrev:Inlägg av Baggböla » 1 minut sedan.
Finns ju någon hänglav som heter Långskägg och är rödlistad. Då är de bara att gratulera eller beklaga sorgen.


Långskägg, det på granen, tvivlar jag på, det brukar ha mer långa trådar som skägget är fäst i.
Här är det mer homogent.

Det på björken är kortare, skägget i granarna intill har inte riktigt samma färg. Syns i bakgrunden på samma bild.

Minns inte ens i vilken kommun bilderna blev tagna, Kramfors(?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257436 Den översta bilden är tveklöst en skägglav (Usnea sp.), eventuellt långskägg (U.longisma), som visst är rätt sällsynt. Jag har dock aldrig sett långskägg i verkligheten, utan bara på bild.

Den nedre bilden finns både skägglavar och tagellavar (Alectória sp och Bryória sp.).

Skägglavarna karakteriseras dels av den usnea-gröna färgen, dels av en seg vit märgsträng (dra försiktigt i en tråd). Är det en annan färg + avsaknad av seg vit märgsträng, så är det någon form av tagellav eller garnlav. Alla dessa lavar indikerar en relativt ren luft.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Kse  
#257439 Tänkte att du att du satt i trädet med skägget i kläm och mobilen i handen.
Hmm få se nu.... Ringa 112 eller fråga grabbarna på skogsforum? =))

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#257475
Kse skrev:Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Inlägg av Kse » Idag, 01:03
Tänkte att du att du satt i trädet med skägget i kläm och mobilen i handen.
Hmm få se nu.... Ringa 112 eller fråga grabbarna på skogsforum? =))


Ja tänk så fel man kan uttrycka sig i en rubrik, ville anspela på Hasses "Lindeman" och att skägget satt fast i den öppnade gylfens blixtlås, även det prekärt.

Niking skrev:Inlägg av Niking » Idag, 00:49
Den översta bilden är tveklöst en skägglav (Usnea sp.), eventuellt långskägg (U.longisma), som visst är rätt sällsynt. Jag har dock aldrig sett långskägg i verkligheten, utan bara på bild.

Den nedre bilden finns både skägglavar och tagellavar (Alectória sp och Bryória sp.).


Bild 1 kommer inte från någon urskog med gamla fullvuxna träd, gissar på att träden i första bilden är 40-50 år, blåbärsris överallt.

Andra bilden består av en liten dunge med några klena granar och denna björk, ännu yngre än i första bilden, mitt i ett omgivande kalhygge.

Så länge inget annat framkommer går jag på Nikings teorier, dock inget långskägg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

rokon  
#257479 Lavtillväxten har ökat sedan ~1991 efter att östblocket med sin miljöskadliga industri till stor del stannade, i kombination med nedstängning av den engelska kolgruveindustrin, samt tillsammans med övriga miljöförbättrande åtgärder och därmed minskande försurande nedfall. Ett fuktigare klimat gör nog även sitt till. Så skägglaven får vi nog utstå tills den anses vara så vanlig att den är ohotad.
Under tiden så får du kanske glädja dig åt att bekanta dig med Lavskrikan.

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

axwell  
#257498
rokon skrev:Lavtillväxten har ökat sedan ~1991 efter att östblocket med sin miljöskadliga industri till stor del stannade,

Så kan det vara och lavskrikan är vanlig även här i Västernorrland, ser den sällan sommartid, dyker upp på hösten när potatisen lockar, kallas därför även pärskrika.
Längre norrut från dina trakter kan den kallas "noristjäir"(nordskata).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263566 Den nedre bilden ser ut som Manlav det finns även med på den övre bilden men inte lika mycket och den övre är det som redan sagts nog vad det är.

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Skogsforskare  
#263572 Frågan om positivt eller bekymmer, vad tänkte du då? Om lavarna påverkar träden eller om det finns risk för klassning som nyckelbiotop?

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263582 När jag var liten fick man lära sig att "hänglav" var ovanligt och tydde på ren luft. Nu tycker jag man ser det mest hela tiden (några mil utanför Gbg).

Så, skall jag säga till mina barn att det är en myt eller att luften har blivit mycket renare nu? Eller at jag inte kan skilja mellan hänglavar... :-)

Avatar Fallback

Re: Skägget fast i grenen, vad göra?

Skogsforskare  
#263589 Lavar är intressanta organismer, men det som kanske är viktigast att känna till som skogsägare är att de inte påverkar det som de sitter fästade på, oavsett om de sitter på en sten eller en gren. Lavar är inte parasiter och skadar alltså inte de trädgrenar de sitter på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).