Motorsåg och handhållet

Kastsåg

29 inlägg 22585 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kastsåg

starke  
#254669 Funderar på att skaffa en kastsåg och undrar om den sågar åt bägge hållen eller bara ett som kedjan till motorsågen.I vilka vinklar ska kedjan filas? vilken diameter är det på dynemalinorna? Fungerar dom lika bra som i filmerna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

ananders  
#254672 Testade en sådan på senaste motorsågskursen och den "sågar" åt båda hållen. Tycker den fungerade bra, testade på ett träd som satt rejält i spänn och det var inga problen och såga av det. Kommer inte ihåg diametern på linan men den var kanske 2-3mm.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

JensSkoog  
#254683 Finns den i någon katalog eller på nån web-sida? Interessant å kolla priset.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254686 http://throw-sawltd.vpsite.se/

Första träffen vid sökning (ej med Google!)

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

JensSkoog  
#254691 Tackar. Kan man använda den ensamm eller måste det vara två?

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254694 Jag har bara sett demo på Skogs-Elmia och då var de två stycken.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

anersimyra  
#254703 Den fungerar överraskande bra, dock är ju priset åt det fantasifulla hållet, minst sagt. :surp: Visst, medföljande materiel är det inget fel på, dock hade halva priset bättre speglat dess värde.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

JensSkoog  
#254713 Kollade priset - 2.150,-. Det är en hemskt mycket pengar, och jag skulle inte ville betala det utan å vara viss på att jag var i behov av den ofta.

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

SawTroll  
#254715
anersimyra skrev:Den fungerar överraskande bra, dock är ju priset åt det fantasifulla hållet, minst sagt. :surp: Visst, medföljande materiel är det inget fel på, dock hade halva priset bättre speglat dess värde.

Ja, prisen synes mildest talt høy, i forhold til hva sagen består av.... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

anersimyra  
#254755 2150:- är "budgetvarianten." Varianten med extralina kostar ju 4000:- :surp: :surp: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254787
th skrev:http://throw-sawltd.vpsite.se/

Första träffen vid sökning (ej med Google!)

Svante H är medlem här tror jag.
Kunde vara roligt om han ville skriva nåt lite..

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

Blivande snickare  
#254789 Han finns med på forumet som Svante Hansson. Ni kan ju prova skicka ett pm så kanske han kan skriva några rader :smile:

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

Phantom  
#256219 Har provat den, och den är överraskande bra!
Som linjearbetare eller liknande så är den ett förträffligt hjälpmedel, och är nog där den passar bäst.
Enklast är om man är två personer som använder den, men kanske kan man försöka själv också.

Krävs lite sågning för att få det att flyta på bra.

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256221 Hade den hjälpt mig i detta läge?
Bild


Var tvungen att såga av en ekgren 8,5m upp för att fälla granen. Tror ni man hade kunnat kasta sågen genom grangrenverket och såga av?

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

anersimyra  
#256224 Nu är det inte som du skriver att själva sågen ska kastas :mrgreen: :wink: Men det är i just dessa lägen det kan ta lite tid att få linan dit man ska, om man överhuvudtaget lyckas få den genom det täta grenverket vill säga. :sad:
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar